3.3

Godfrey ordnar allt

En excentrisk ung överklassfröken anställer en lösdrivare som familjens nya butler, men har djupare känslor för mannen. Han har i sin tur egna hemligheter.

Originaltitel My Man Godfrey
Regissör Gregory La Cava
Manus Morrie Ryskind, Eric Hatch
Genre Romantik, Komedi, 30-tal
Skådespelare William Powell, Carole Lombard, Alice Brady, Gail Patrick, Eugene Pallette, Jean Dixon, Alan Mowbray, Mischa Auer, Pat Flaherty, Robert Light

2015-01-19
En riktigt härlig Screwball-komedi som är kvick och smart i sin dialog. Skådespelet är på topp rakt igenom med William Powell, favoritskådis för mig, och Carole Lombard i de mest utmärkande rollerna. Gillar man Screwball-komedi-genren med all sin charm, högt tempo och galenskap så är detta en film man absolut inte får missa. Filmversionen i färg rekommenderas då den höjde filmupplevelsen lite extra. 6-faldigt Oscarsnominerad! 4+
AlbinWesley
2015-01-05
Lysande älskvärd, rolig och full av finess. Himla bra allså.
Bomkia
2013-07-18
Powell är härlig som straight man till en helgalen rik familj. 4-
mattarello
2012-06-08
Jag brukar gilla screwballkomedier men den här föll mig inte alls i smaken. Tråkig och Carole Lombard kan inte charma mig här som hon gjorde i "Ingenting är heligt". Ingen höjdare om någon skulle fråga mig vad jag tycker.
TomSawyer
2012-02-07
Lysande Universalscrewball om en vimsig societetsfamiljs verklighetsfrånvända tillvaro i depressionens Amerika. Carole Lombard lyckas dessutom, i min mening, med det digra konststycket att inte bara matcha sin exmake William Powell, utan faktiskt överglänsa denne.

2011-09-09
Helt okej komedi i screwball-genren, men inte riktigt tillräckligt tight för ett högre betyg. Jag känner som så ofta att mer hade kunnat göras av grundkonceptet.
sunvalley
2010-12-15
"If other people can have five children so can other people." Jag har lite svårt för grundhistorien, men filmen tar sig fram så charmerande och med så många skämt att jag inte bryr mig så mycket. Carole Lombard är fantastisk, på gränsen till outhärdligt irriterande.
Astrojacob
2010-12-12
Rapp och kvick crazykomedi men skämten känns tarvliga och fåniga även om jag garvade emellanåt. Känns som stöldmix av både "It happened one night" o "You can´t take it with you" men inte alls i samma klass. Skådespelet dock på topp och Powell har åtminstone både karaktär och moral bakom sina avsikter, så jag ger den en snäll Trea, inte mer.
Andravåningen
2010-04-27
Det finns två typer av screwballkomedier: de som från början till slut är öppet ickemoraliserande och som man från början vet hur de kommer att sluta, och de som moraliserar men försöker skymma detta med vändningar av olika slag som knappast konvergerar mot något definitivt, vilket gör att tittaren själv kan bestämma hur filmen slutade. Den här filmen följde det senare mönstret, om än inte på ett särskilt klipskt sätt.
jep
2009-10-25
Mest underhållande skildring jag sett av en disfunktionell familj. Lysande manus ändå fram till sista kvarten som sänker betyget från en femma.