Glädjekällan

Den pensionerade frisören Ragnar vinkar adjö till sin hustru Ellen som ska iväg på charterresa med några väninnor. På resan händer det som bara inte får hända; Ellen dör och en bedrövad Ragnar tvingas kvittera ut urnan med Ellens aska. Han bestämmer sig för att sprida askan under syrenen på deras älskade sommarställe Glädjekällan. I sällskap med sin son, den ganska misslyckade rockmusikern Mick och dennes unga flickvän Catti, åker han med urnan i famnen genom ett försommarfagert Sverige.

Originaltitel Glädjekällan
Regissör Richard Hobert
Manus Richard Hobert
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Camilla Lundén, Göran Stangertz, Sven Lindberg, Helena Brodin, Gunvor Pontén, Pierre Lindstedt, Yvonne Schaloske, Solgärd Kjellgren, Mona Malm, Margreth Weivers, Maj Lindström, Stina von Sydow, Bertil Norström, Pär Ericson

päronanton
2020-08-11
Har sett den här underbara film ett antal gånger! Otroligt fin film!
paninaro
2018-08-28
Det här var en mina första filmupplevelser utanför barnfilmernas värld. Jag minns inte så mycket av själva filmen, men kommer däremot alltid att minnas känslan.
2018-01-19
Helt ok för att vara svensk film.
Dele
2017-10-05
En ganska enkel men småputtrigt trevlig historia med fint hjärta.
emilstjernholm
2014-08-24
"För första filmen Glädjekällan erhöll Richard Hobert, vid Guldbaggegalan 1994, Ingmar Bergman-priset med Bergmans personliga motivering: "Ett mästerverk"."
emilstjernholm
2014-08-24
En film som balanserar mellan kalkon och att faktiskt vara riktigt mysig. MIck Piersons trudelut som hörs i bakgrunden mest hela tiden är ganska fin.
JimCarrey
2013-03-27
L O L ! Den här filmen är en av Sveriges allra roligaste kalkoner
Hypostas
2012-11-24
En väldigt fin film, av "Änglagård-klass", men av någon underlig anledning betydligt mindre känd. Jag förstår att Bergman gillade den så mycket. Svag fyra.
Xenox
2012-07-09
Richard Hoberts bästa film. Briljanta skådespelarinsatser och en väldigt bra historia. Filmen lyckas med att blanda humor och dramatik på ett fantastiskt sätt, dessutom har den ett bra budskap. En av de bästa svenska filmerna någonsin. Mycket stark fyra.
2012-02-01
Vackert filmad och tragikomisk historia som trots sin enkelhet funkar väldigt bra. Att flera karaktärer snarare känns som kariaktyrer i en saga höjer upp det enkla manuset. En ny svensk favorit jag lyckats missa totalt.