2.3

Gladiatorerna

Framtidens OS: Dagens idrottsmän ersatta av morgondagens gladiatorer, som inte kämpar om medaljer, utan om sina liv. Första pris är nämligen livet och alla andra pris är döden. Drake, den störste nu levande gladiatorn, hämtas från en avlägsen galax för att delta i den slutgiltiga kampen.

Originaltitel I Guerrieri dell'anno 2072
Alternativ titel Fighting Centurions, New Gladiators, Rome 2072 AD, Warriors of the Year 2072, De nya gladiatorerna, Rome 2033 - The Fighter Centurions
Regissör Lucio Fulci
Manus Lucio Fulci, Elisa Briganti, Cesare Frugoni, Dardano Sacchetti
Genre Action, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Fred Williamson, Jared Martin, Howard Ross, Eleonora Brigliadori, Cosimi Cinieri, Claudio Cassinelli, Al Cliver

karlmats
2022-03-22
Herregud va uselt, vem kom på idén att kasta en krullhårig snubbe i huvudrollen? Han har ju hjältestatus 0 så det blir inte mycket att hålla på här, kul att se Fred Williamson igen men i övrigt är allt så fruktansvärt b att det inte ens blir några kalkonpoäng här. En ganska ok soundtrack som tur är, i övrigt var det ett sömnpiller. En svag 2a.
ItalyErik
2021-08-10
Okej PA av Fulci som inte håller tillbaka när det gäller neon och epilepsiframkallande blinkande lampor. Knappast bäst i genren, men musiken är riktigt bra, modellbygget av framtida Rom charmigt och Al Cliver och Fred Williamson är tuffa.
2016-03-20
En julgran av blinkande ljus i olika färger och enerverande ljud - så definierar Fulcu sin Post-Apocalypse/Gladiator-film. En genre zombiemäster kanske inte hade full koll på. Vi får dock lite gore, motorcykelvåld och ett suddigt och rökigt foto. Ett stenhårt soundtrack och några riktigt schyssta scener räddar ändå den här obskyra pärlan.
niebaotan
2015-12-02
Italiensk version av Running Man. Inte battre men charmigare. Gladiatorerna ar ojamn. A ena sidan har den ett grymt musikspar av Riz Ortolani, coola stadsmodeller ala Blade Runner, Fred Williamson, Al Cliver och Hal Yamanouchi. En del scener ar ocksa snuskigt 80-tals balla. A andra sidan ar den nagot langdragen, storyn ar tamligen ointressant (atminstone genomforandet) och strukturen haltande. Men vadfan. Det goda vager over det onda och Fred Williamson ar Fred Williamson. Det finns vassare filmer i genren men Fulci gor detta bra. En klar 3a far det bli i betyg.
Joyfulsounds
2012-11-17
Den här är ju döfräck!
Raimo_1985
2012-07-20
Toppenfilm!! :D Köpte ett paket med tråkiga Viking Videot-titlar (förutom toppenfilmen Killpoint) bara för att komma åt denna toppenrulle. Epilepsi-lampor, snygga modeller, fula motorcyklar, fula dräkter, rolig träning och Fred Williamson, Al Cliver och Al Yamayuchi i högform!!! En stor favorit.
Mat1az
2010-02-28
Kanske lite för utdragen men har fortfarande en hel del underhållningsvärde. Introt är snyggt med den framtida vyn över Rom, annars är effekterna inte så speciella. Blinkande lampor tycks ha varit en prioritet, man kan säkert få epilepsi för mindre. Det är ju ingen dunderrulle, men fortfarande bättre än t.ex. Death Sport.
2009-07-14
Man kan omöjligen tycka illa om detta spektakel, men samtidigt undra vad herr Fulci försökte få ut av detta? Mycket blinkande lampor och effekter av sämsta (charmigaste) klass varvat med hårda män i för tighta kläder. T.om Fred Williamson känns lite felplacerad här vilket är underligt då han vart med i mycke dynga. Är man på rätt humör och faktiskt är svag för sånt här kommer den upp i en hyfsad tvåa - det finns roligare alster i denna genren.
FilmGuden
2009-06-10
Hade väntat mig en annan typ av film. Handlar mest om Gladiatorerna, och deras kamp i ett vridet framtida samhälle. En liten inbäddad mordgåta också. Endast en scen med Gladiatorkamp. Märkligt. Rätt trist. Då hjälper det inte med Al Cliver och Fred Williamson.
precineadd
2009-05-07
bara dålig om man är dum nog att ta den på allvar. den här och Conquest är lysande att se efter varandra, båda två är så fruktansvärt roliga. den här är möjligen lite segare, i synnerhet i dom parodiskt meningslösa mc-scenerna, men det finns fortfarande mycket gott att hämta. fulci gjorde inte så många bra filmer efter New York Ripper, men dom här genreutflykterna som kom strax därefter var mycket underhållande.