2.3

Glada hälsningar från Missångerträsk

Nadja är singel i storstan medan systern Lotta bildat familj i Norrland och skaffat massa barn. Men även för Nadja tickar den biologiska klockan och snart är hon beredd att göra nästan vad som helst för att få adoptera ett barn. När adoptionsreglerna plötsligt ändras har hon 30 dagar på sig att hitta en partner att gifta sig med. I stan är det hopplöst att hitta någon som vill ställa upp på så kort varsel. Men i Norrland kanske?

Originaltitel Glada hälsningar från Missångerträsk
Regissör Lisa Siwe
Manus Martina Haag, Vasa
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Martina Haag, Ola Rapace, Bert-Åke Varg, Eva Fritjofson, Henrik Norlén, Sofia Ledarp, Lars Henrik Blind, Nik Märak, Dag Malmberg, Sofia Rönnegård, Elisabeth Wernesjö, Sanna Mari Patjas, Rafael Pettersson, Maj Doris Rimpi, Maxida Märak

ledsenpirat
2022-12-22
Men herregud! Redan när boken skrevs kändes det förlegat och splittrande som tema. Att nån sen har den dåliga smaken att göra film av smörjan över ett decennium senare är märkligt. Man förstår precis alla försök till upplägg av stockolmare i norrlandsklyschor så fort de närmar sig och ingen är väl genomförd. Scenen med cgi-renen är historiskt töntig. Jag tänker att det inte ens är värt att kommentera castingen.
Rele
2022-10-23
En svag komedi, men med några bra skådespelare. Jag ger en etta.
fridenpaden
2021-12-28
Okej men full av klyschor.
2021-10-09
Jojomoommo-Jojopappoo lol") Annars en överlag kass s"åkallad" komedi. Att det man minns bäst är när hunden snor bull-påsen från Haag #) Säger det mesta.../ Åke Varg var grym som tvär grinig gubb-tjyv dock"
2021-07-13
Förfärligt dålig -20, fy sjutton...
molls
2019-12-21
Finns det inte en enda skådespelare i hela Sverige som faktiskt pratar Norrländska som man hade kunnat använda istället?
Muhammed
2017-10-28
Det där duger inte. Styltigt med helt fel kvinnlig skådespelare, om hon nu är det?
wiberga
2016-11-02
Rätt fånig men kul ändå, passar som avslappnad inte-tänka-film.
AjaxSwan
2016-08-29
Den här filmen har man sett 10 gånger i amerikansk tappning, men den håller upp hyfsat ändå. Samspelet Haag Rapace funkar utmärkt, och birollerna med Varg i spetsen berikar. Det tröttsamma slutet med svek och tillbakahitt blir dock alldeles för klyschigt. 3:a(6/10)
2016-08-24
Fruktansvärt förutsägbar men om den varit amerikansk hade jag inte regerat över det så den får ett godkänt betyg! Min största invändning är tillfället när de tvunget måste röka.