2.4

Giftspindeln

En spindel blir injicerad med en unik "nutrient formula". Den rymmer från labbet, 30 meter lång och påbörjar en fruktansvärd terror i området.

Originaltitel Tarantula
Regissör Jack Arnold
Manus Robert M Fresco, Jack Arnold, Martin Berkeley
Genre Skräck, Science Fiction, 50-tal
Skådespelare Leo G Carroll, Nestor Paiva, John Agar, Mara Corday, Ross Elliott, Ed Rand, Clint Eastwood

myslas
2020-04-04
Inte lika bra som Them!, handlingen är lite för simpel för att göra ett större intryck. Ändå väl värd att se om man gillar gamla monsterfilmer och lite kul att det är Clintan som kommer och räddar dagen i en väldigt tidig roll. De visuella effekterna är rätt imponerande för en skräckis från 50-talet.
mahasarakam
2018-08-25
Underhållande spindelskräck från den gamla "goda" tiden.
2015-05-23
Det som först slår mig är hur välgjorda effekterna är då filmen faktiskt är 60 år gammal. Men trots att storyn följer den klassiska mallen lyfter det aldrig riktigt och det är egentligen bara scenerna med just spindeln som är bra. Den har naturligt tagit inspiration av "Them" som kom året innan och är produktionsmässigt i samma kvalité. Dock föredrar jag arga myror framför stor spindel.
Harford
2014-10-09
Lite töntig som alla skräckfilmer från 50-talet, men inte helt usel. Filmen ansågs nog som kanska otäck 1955, men idag kan till och med en spindelrädd se den. Fylld av amerikanska klicheer om professorer, vetenskaplig forskning, läkare och kvinnor. Kul med Clint Eastwood i en biroll som pilot på slutet .
ilBrutto
2014-07-11
Jag tyckte nog att denna var bra mycket bättre än förväntat
karlmats
2013-05-04
En liten besvikelse, man ställer inte de stora frågorna som brukar göra de gamla science fiction-rullarna intressanta och ersätter dem heller inte med humor eller charm. Snygga effekter för sin tid är det men blir inte indragen av vare sig karaktärerna eller dialogen. Huvudpersonen känns lite för mycket som en klämkäck 50-talsdolme också. Det ska dock sägas att temat med den galne vetenskapsmannen tilltalar mig och de stora djuren i labbet väcker en ur den slumrande apatin för en liten stund iaf. I slutändan är det dock för slätstruket för att något annat än en 2a ska komma på tal.
Sznax
2012-01-30
En stor positiv överraskning, men så är det ju också Jack Arnold som gjort den. Ruskigt spännande med fantastiskt effektiva specialeffekter. Spindeln är bland det ruskigaste som gjorts på film. Inget större fel på skådisarna och enkla miljöer är verkligen typiskt för genren (så också den ibland något stabbiga dialogen). Men manuset är ändå filmens stora fröjd. Det mångfasetterade manuset har så mycket i sig att man skulle vilja ha det mer utvecklat. Som vanligt när Arnold är med så är det inte bara hotet från monstret som tas upp, utan så mycket mer. Betyg 7.0
jingoo
2011-10-30
Inte särskilt spännande men ganska charmig och scenerna med spindeln är bra. Kult!
Brouhaha
2011-09-11
Riktigt fräcka specialeffekter faktiskt. Bra mycket skonsammare för ögonen än många moderna datoranimationer i lågbudgetfilmer. Dessutom tilltalade de vetenskapliga bitarna i storyn mig faktiskt rätt mycket. Intressant upplagt, men seg och verkligen inte tät.
Astrojacob
2010-11-27
Det finns faktiskt många mysiga o creepy horrorfilmer från 50-talet men denna hör absolut inte till dessa. Knappt någon spänning, släpiga dialoger o spindeln var lika skrämmande som en berusad Sverigedemokrat. Den som har akut spindelskräck kanske sätter en Trea men detta var ett riktigt bottennapp. Som ren bonus - snacka om cool marknadsföring, står att Clint Eastwood är med! Det var han - i nästan 8 sekunder, 2 min innan slutet. Hahahahahahahahaha....