Ghost

Det unga och framgångsrika New York-paret Sam och Molly lever lyckliga tillsammans. En kväll blir Sam nedskjuten och dödad av en okänd man på gatan och lyckan är slagen i spillror. Sam vill inte riktigt släppa taget om Molly och livet så han fortsätter att göra henne sällskap - som spöke. Problemet är att Molly varken kan se eller höra Sam samtidigt som han vet att hon svävar i livsfara eftersom hon bevittnade nedskjutningen. Han söker upp mediet Oda May Brown för att få hjälp med att kontakta Molly och varna henne.

Originaltitel Ghost
Regissör Jerry Zucker
Manus Bruce Joel Rubin
Genre Drama, Romantik, Thriller, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Patrick Swayze, Demi Moore, Whoopi Goldberg, Tony Goldwyn, Rick Aviles, Vincent Schiavelli, Stephen Root, Phil Leeds, Bruce Jarchow, Armelia McQueen, Gail Boggs, Angelina Estrada, Laura Drake

Skapad 2019-11-10 av Stygga-Vargen
I en del filmer blandar man flera olika genrer och i Jerry Zuckers klassiker Ghost från 1990 - som är en av 90-talets bästa filmer - blandar man drama, romantik, komedi, thriller, fantasy och skrä...   Läs mer »

darkmist82
2023-01-24
En av 1990-talets mest älskade romantiska thrillers och det med rätta. Även om jag inte tycker att den kanske tillhör den bästa så medger jag att den är välgjord, rörande och välspelad. Man dras med från början till slut och det händer att man fäller en tår. Musiken är bra och handlingen har en bra blandning av alla genre utan att bli för mycket av allting. Bra skådespeleri från samtliga. Även om den inte är klockren som film så har den allt som krävs för att man ska känna sig nöjd på slutet. EN klassiker.
sodomiten
2021-07-10
En ganska bra film, fast när det passar kan spöket flytta grejer och putta folk och när det passar kan han inte det. Men iallafall en bra film med 80-talskänsla fast den är från 1990.
2020-09-10
En "spökfilm" som till och med jag klarar och tyckte om. Kan hända att den är ganska förutsägbar, lite larvig, romantiskt och rätt brutal, men mest rolig.
Raimo_1985
2020-05-14
Fånig så det räcker, men den funkar som underhållning!
hsimpson
2019-07-24
Larvigt förutsägbar, men stundtals lite spännande/underhållande ändå. Stark tvåa.
2018-02-17
Tycker inte om den här fåniga filmen!!!
StaffanE71
2017-12-25
Lyckad och underbar film. Visst, den är inte gjord igår, men den håller. Sååå bra. En 4'a.
2017-09-01
Får väl numera räknas som en klassiker, och det är en bra sådan. Drog fulla hus när den kom och även om mycket idag känns daterat fungerar Ghost förvånansvärt bra fortfarande. Spänning, kärlek, komedi och ett genomtänkt drama.
GinNTonic
2016-11-14
Lite kul koncept och den är underhållande men den lyckas inte beröra som den borde. Demi Moore är riktigt bra, men det långa partiet med Goldberg funkar desto sämre. Betyget blir till slut en stark tvåa.
2016-10-29
Underbar film! Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och filmen är både spännande, gripande och rolig. Här har man lyckats blanda flera olika genrer och det funkar faktiskt. En av 90-talets bästa filmer!