3.3

Getaway - Rymmarna

Doc McCoy släpps fri från fängelset, men i gengäld förväntar sig sheriffen Benyon att han rånar en bank. McCoy är dock inte dummare än att han inser att såväl Benyon som Rudy Butler, McCoys medhjälpare vid rånet, inte är att lita på. När kuppen går snett flyr McCoy och hans hustru och en rasande biljakt drar igång, där det inte bara är polisen som jagar McCoy…

Originaltitel The Getaway
Regissör Sam Peckinpah
Manus Walter Hill
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Ben Johnson, Steve McQueen, Bo Hopkins, Ali MacGraw, Sally Struthers, Al Lettieri, Slim Pickens, Dub Taylor, Richard Bright, Jack Dodson

Starkbröl
2023-07-27
Intressant story med oväntade inslag och vändningar men lite omotiverat våld mot kvinna gillas inte, typiskt sjuttiotalet. Ibland känns det som att No country for old men har sneglat en hel del på den här, vet inte om jag skulle fått samma känsla av boken (både denna och No country... är baserade på böcker). En av de bästa jag sett med McQueen.
Zebulonm
2021-10-18
Visst är den okay men inte mycket mer.
dr_Robert
2017-07-24
Charming. It's basically western movie, but without the horses. Ali McGraw is not a very good actress here either, but v e r y cute! McQueen is himself. The plot has some unusual twist and turns although the basic storyline has been told over and over again.@BAM
Mat1az
2016-08-23
Gillar denna skarpt! Det är snyggt, fotot och klippningen är superbt. McQueen är hård som en diamant och Ali MacGraw är långt ifrån bara ett vackert bihang. Det är spännande och jäkligt brutalt ibland alltså. Stark fyra!
2016-03-20
Lika tufft som stiligt när alltid kompromisslöse Peckinpah regisserade. Bra rymmardrama med sköna och elaka och osympatiska karaktärer som ibland exploderar i korta snygga våldsorgier i slow motion - något Peckinpah var en mästare på. Även det rubbade soundtracket som är underlig blandning av jazz, funk och andra skumma ljudmattor funkar perfekt. En klassiker som håller än idag.
Jämte
2015-07-06
En bra film. Hade gillat den ännu mer om den haft ett annat soundtrack. Nu stör jag mig bitvis på låtarna (?) när musiken spelar. Ett minus där tyvärr. Steve McQueen är riktigt bra.
andmoreagain
2014-04-18
Snygg och stämningsfull men lider ibland av ett segt tempo och jag upplever filmen som alldeles för lång...fastän den "bara" är 122 min. Betyget blir svårt att sätta då Peckinpahs känsla för klippning (inledningen är ju superb) och förmågan att filma så att allting ser jävligt coolt ut står i kontrast med vissa dö-partier. Å andra sidan är de inte direkt långvariga. Slutet överraskade mig...först på ett besviket sätt men kom snabbt underfund med att det faktiskt var för att jag väntade mig ett konventionellt slut vilket den avvek ifrån. Får därför ett litet plus i kanten!
Berniey
2013-07-25
Fortfarande sevärd, även om jag mindes den som bättre. Det är stämningsfullt och spänningen håller i sig hela tiden, om än, något för långsamt och ojämn, men sevärd är den men den slutar lite märkligt.
mr_magi
2013-05-14
Riktigt imponerande!
2013-02-20
Bra grejer. Steve McQueen är hård som fan och filmen är själva sinnebilden av en hårdkokt gangsterrulle. Dock tycker jag att tempot kunde skruvats upp en aning. Men visst ska den väl ha en fyra ändå. Sam Pekinpah är kungen över b-rullar som är för grandiosa för att vara b-rullar.