3.5

Get Out

När en ung man besöker sin flickväns familjegods inser han snart att hennes familj har lömska avsikter med sin inbjudan. Till en början tolkar Chris familjens överdrivet tillmötesgående beteende som ett nervöst sätt att hantera dotterns etniskt blandade förhållande. Men en rad märkliga upptäckter under helgen leder honom till en upptäckt han aldrig kunnat föreställa sig.

Originaltitel Get Out
Regissör Jordan Peele
Manus Jordan Peele
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Marcus Henderson, Betty Gabriel, Lakeith Stanfield, Stephen Root, Lil Rel Howery, Erika Alexander, John Wilmot, Ashley LeConte Campbell, Julie Ann Doan, Richard Herd

Skapad 2019-12-22 av Stygga-Vargen
Skräckfantast som jag är så håller jag ständigt utkik efter både gamla och nya filmer som jag missat och nu har en bekant precis tipsat mig om en ny film som jag faktiskt aldrig hört talas om t...   Läs mer »

OffTheGround
2022-09-19
Jag är inte lika övertygad som många andra verkar vara. Kanske för att jag trodde det skulle vara skräck, men det här är mer thriller. Och så är det vissa billiga inslag som drar ner, vilket är lite synd för det är klart att det finns vissa väldigt intressanta element också.
Sheepy
2022-01-19
Mångbottnad skräckfilm med starka skådespelarinsatser och en del riktigt bra scener. Slutet är väl överdrivet för min smak men det är också det enda verkliga minuset.
RustyFilm
2021-12-31
En skräckis som ligger lite utanför normal mallen. Här blandas lite äckliga skräckscener med mystik och även några stänk av thrillergenren. Men här finns också en hel del humor och Peele lyfter ofta fram våra fördomar och rasistiska beteenden. Många ingredienser men kompotten blev bra. En mycket lyckad regidebut för Jordan Peele (vet att han har gjort en och annan film efter denna men detta är det enda jag sett från honom). Oförutsägbart, man ser ju att folk beter sig suspekt och vi är alla lika osäkra som Chris på vad som sker och det tar ett bra tag innan man förstår och inser vanvettet.
kovikovi
2021-09-09
en av de mest obehagligaste filmerna jag har sett, extremt bra men inte bra nog för en femma
Nalleman
2021-08-26
Väldigt speciell men bra och sevärd film!
päronanton
2021-01-15
Riktigt bra! Älskar skräckfilmer!
DiMMUBoRGiR
2019-07-03
Lättsam och ändå medryckande. Ologisk och befriande. Inte jättebra, men ändå något som sticker ut lite.
ulpe01
2019-06-25
Jag kollar ju inte på skräckfilm, så jag undvek den här väldigt länge. Sen, efter att ha läst alla spoilers och hört alla analyser dök den upp på streaming. Verkade vara mer en thriller än skräckis, så jag chansade och fick se en riktigt bra film. Det är ju inte alltid en så hajpad film lever upp till förväntningarna, men ibland blir man överraskad. Inget jag kommer att se om ofta, men kanske om ett par år igen.
Jompalompier
2019-06-22
Jag blev glatt överraskad av Get Out. Stämningsfull skräck som är intressant hela vägen till sista bild. Kommer nog att se om om några år.
mammene
2019-05-26
Roligt med en "skräckfilm" som jag inte fattade var en skräckfilm förrän långt in i filmen. mycket konstigheter som man fick fundera över innan polletten ramlade ner. Bra jobbat, så det blir en stark trea.