2.7

Genväg till himlen

En minneshistoria om att växa upp i södra Philadelphia under depressionen sett genom unge Gennaros ögon. Han bor med sin mamma och sin pratsamma morfar.

Originaltitel Two Bits
Regissör James Foley
Manus Joseph Stefano
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Al Pacino, Mary Elizabeth Mastrantonio, Jerry Barone, Andy Romano, Patrick Borriello, Donna Mitchell, Mary Lou Rosato, Joe Grifasi

Sheepy
2024-05-15
Mysig liten pärla, med en ömsint prestation av Al Pacino som en döende morfar med samvetskval. Filmen berättas annars ur hans barnbarn Gennaros perspektiv (Jerry Barone) och han får dessutom rollen att ge morfadern sinnesro innan hans död. Vi får i Two Bits en intim skildring av uppväxten i Philadelphia på 30-talet och där en pojkes största önskan är att samla ihop tillräckligt med pengar för att kunna besöka en ny biograf. Filmen är dramatiskt stark men handlingsmässigt är den något flyktig.
Rune2000
2010-05-29
En bra film om den stora depressionens tid med fina prestationer av både Al Pacino och Mary Elizabeth Mastrantonio, som denna gång spelar far och dotter istället för syskon! Dock är det ändå huvudrollsinnehavaren Jerry Barone som förtjänar mest beröm för sin lysande filmdebut.
FilmGuden
2010-03-28
Jovars, fin med en mycket bra och rolig Al Pacino. Något tjatig, tyckte jag. Men hyggligt medryckande.

2009-10-11
Äntligen sett denna. Riktigt skön film.
RFK
2005-03-11
Hur bra som helst, Pacino är speciell i en ovanlig roll.