3.4

Genom stormen

Anna åker till sina rika släktingar för att försöka få pengar till sin fattiga mor. Där träffar hon överklassplayern Sanderson, som lurar in henne i ett fejkbröllop, gör henne med barn och dumpar henne. Hon föder barnet men det är sjukt och dör. Tyngd av skammen söker hon jobb på en bondgård där man inte vet någonting om hennes förflutna. Sonen i familjen, David, förälskar sig i henne, men hon är tyngd av sin mörka hemlighet och kan inte ge sig till honom. Att Sanderson är en vän till familjen gör inte det hela bättre...

Originaltitel Way Down East
Regissör D W Griffith
Manus Joseph R Grismer, Anthony Paul Kelly, D W Griffith
Genre Stumfilm, Romantik, Drama, 20-tal
Skådespelare Lillian Gish, Richard Barthelmess, Lowell Sherman, Kate Bruce, Burr McIntosh, Mary Hay, Creighton Hale, Emily Fitzroy, Porter Strong, Florence Short

CarloMarx
2023-11-19
På en skala från Tjechov till Moliere ligger första halvan av filmen närmare Moliere än mitten, vilket känns oroväckande när det är mellanmänskliga relationer som behandlas. Men andra delen vänder karaktärernas avsaknad av djup till en fördel på nåt sätt, det är inte längre karaktärerna som bär handlingen utan handlingen som bär karaktärerna, den formar dem och stämmer dem till en harmoni. Och som karaktärerna förpassas till handlingen så inverteras deras ytlighet till nåt slags underliggande djup hos handlingen, ungefär som schackpjäser i relation till schackspelet. Allt klingar till slut lite Ibsen, vet inte om det har med livslögns-tematiken att göra. Men behagligt oavsett. Hade kunnat vara utan isflaksscenerna men de hade säkert sin charm när det begav sig.
Dele
2023-12-26
Oj oj, stackars Anna! Allt är inte lyckat här, men fint skådespel av Gish, intressant tematik och en rafflande uppgörelse resulterar i betyg fyra.
origC-J
2017-08-10
En bra början och en stark avslutning, med drabbande melodram i början och omtalade spänningssekvenser i slutet. Som redan nämnts står ett intressant kvinnoöde i centrum, mellan gammalmodig och mer modern moral, fint skildrat av Lillian Gish. Men det alldeles för långa, sega mittenpartiet med daterade "komiska" karaktärer frestar på tålamodet. Stark trea.
2015-07-25
Jag har inte sett många stumfilmer i mitt liv, och de jag har sett har jag inte direkt gillat. Så att ge sig på den här två och en halv timme långa skapelsen var kanske lite djärvt av mig. Jag kan heller inte förneka att det var lite av en prövning, men det var ändå en prövning som det i slutändan var värt att ta sig igenom. Jag finner det intressant att den är så gammalmodig i sin syn på äktenskapet, men samtidigt så modern i sitt tema med den utsatta kvinnan som kämpar mot en värld som spelar efter männens regler. Att se hur sådana frågor har hanterats under tidigare tidsperioder är en anledning till att det är så intressant att se äldre film. Bara att se en film som är nästan hundra år gammal finner jag i sig väldigt fascinerande. Tidsperioden för med sig dålig humor dock, och scenerna med comic relief-karaktärerna drar onekligen ner en del, det känns tveksamt om det överhuvudtaget går att skapa bra humor i stumfilmsformatet. Desto trevligare då att beskåda Lillian Gishs oerhörda utstrålning, hon är en stor anledning till att jag aldrig tappade intresset för hennes karaktärs öde, och avslutningen är verkligen spektakulär. Så det känns kul att få sätta en trea på en gammal stumfilm, även om den är av det svagare slaget
KimEkberg
2014-08-15
hade gott kunnat varit utan de mer farsartade inslagen, men alla ska väl få vatten på sin kvarn. Gishs skådespeleri är verkligen sprakande och gripande, tematiken är emellanåt rafflande, och scenerierna är magiskt fina. kändes ganska kort också.
Mikka
2012-01-12
Lillian Gish är suverän och filmen innehåller många fantastiska scener; vackra, rörande och riktigt häftiga. Överlag en mycket bra film med flera klassiska citat och bra manus. Tyvärr tycker jag ändå att den blir långrandig när den varar i drygt 2,5 timme. 3+
Tonti
2011-08-11
Griffith har en ovana att hänfalla åt schabloner och dessutom drar han ut filmerna lite onödigt ibland. Samtidigt var detta något av en upplevelse, både tack vare Gish i huvudrollen och den intressanta tematiken. Vissa saker har verkligen utvecklats mot det otvivelaktigt bättre. Men jag hade verkligen önskat att filmen var lite mer koncentrerad, det blir en riktigt svag fyra.
NtoNW
2011-07-17
Ganska långrandig innan den makalösa sista halvtimmen. Bara denna gör att filmen är värd en fyra, men här premierar jag också Lillian Gishs spel, hon har verkligen utvecklats sedan de tidigare Griffithrullarna.
#54
2010-09-12
Tyckte någon att min kommentar avslöjade handlingen?
Astrojacob
2010-09-12
Griffith har gjort det igen. Många invändningar dock, ett stort fel med denna filmen är att han tryckt in helt felplacerad buskishumor o onödigt långa danser, suck. Detta kan dock redigeras bort i Moviemaker och då blir filmen både intensivare o kortare. Trots dessa tokfel måste jag sätta en Femma för både Gish o den osannolika spänningen sista halvtimman. Dramat i sig är filmhistoria. FEM!