3.2

Gatans lag

En professionell kassaskåpstjuv går med på att göra ett välbetalt uppdrag åt maffian. När han sedan vill dra sig tillbaka säger den lokala gudfadern nej.

Originaltitel Thief
Alternativ titel Violent Streets
Regissör Michael Mann
Manus Michael Mann
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, James Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina

Skapad 2019-12-11 av BobbyPeru
Michael Mann's (Manhunter, Heat) debutfilm från 1981 är en grovt underskattad rulle med James Cann (Sonny i Gudfadern) i en av sina bästa rolltolkningar. Filmen handlar om Frank (Caan) som är en...   Läs mer »

Shinobi
2024-05-05
Kanske den mesta pappa-filmen jag sett. Delvis på grund av alla motordrivna verktyg.
djonipony
2023-03-24
Fan vad "Gatans" var en grej under tidigt 80-tal. Thief kunde inte bara få heta ETT originalord, samma med Defiance som prompt skulle bli "Gatans Kungar". Anyway. Bra film,. bra Caan, här bryr man sig om karaktärerna. Underbart och otippat med lite Willie Nelson. Helt otroligt att en man kan se sådär gammal ut (kolla rynkorna på sjukhuset) och sedan leva 40+ år efter filmen. Får gratulera i förskott på den annalkande 90-årsdagen! Nu ser vi fram emot först Mann's Ferrari, men framförallt Heat 2 med Pacino, Adam Driver och ryktesvägen Austin Butler som Val Kilmers karaktär som ung.
LenWidleheyt
2020-07-13
Insåg att jag hade fel förväntningar på den här. Den ska ses som en gangsterfilm och inte en heistfilm.
LenWidleheyt
2020-07-11
Så jävla trött på alla stereotyper att jag inte orkar uppskatta det lilla andra som är kvar. Bra musik och en snygg heist-scen i mitten av filmen. Enormt förutsägbar och ganska meningslös.
Björkman
2018-12-06
Välsvarvad gangsterrulle med lagom mörka miljöer varvat med neonljus. Bra djup i huvudkaraktären. Lite minus dock för att en hel del är ganska förutsägbart.
kervisch
2016-11-25
3 av 5 godkänd
emilstjernholm
2016-04-22
Grymt underhållande film med snyggt foto och cool musik. Det märks att Winding Refn sneglat på denna litegrann när han gjorde Drive.
Xtro
2015-09-21
Frank är en väldigt intressant karaktär. Naiv, sårbar, hetlevrad och totalt principfast. Jag fann det anmärkningsvärt lätt att sympatisera efter scenen där han blottar hjärtat och visar collaget som beskriver hans dröm och efter scenerna med Willie Nelsons karaktär och efter att jag sett hur han reagerade när han förstod att Leo kunde ge honom ett barn. Jag förväntade mig inte heller att han skulle acceptera att man ljög för honom så ofta som han redogjorde för reglerna han spelar efter. Allt rasade när löftena och hjälpen han dittills fått att uppfylla drömmen blev så brutalt pissat på av Leo. Poliserna är korrupta, gudfadern är en iskall varg i mysfarbrorkläder och tjuven är förbluffande hederlig. Älskar Tangerine Dream och det vackra fotot.
triakel
2015-09-06
En stenhård Caan plus Tangerine Dream kan aldrig gå fel.
Semiramis
2015-05-10