2.6

Gameboy

Corey och Jimmy är två bröder som glider ifrån varandra när deras föräldrar skiljer sig. Trots att Jimmy är en mentalt instabil pojke älskar han TV-spel, och han är verkligen duktig på det. En dag upptäcker Jimmys bror Corey hans naturbegåvning så båda beslutar sig för att resa till Los Angeles för att delta i Great Hollywood Video Game Super Tournament, men på vägen finns det vuxna som försöker ta tillbaka Jimmy.

Originaltitel The Wizard
Regissör Todd Holland
Manus David Chisholm
Genre Drama, Komedi, Familjefilm, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Luke Edwards, Christian Slater, Wendy Phillips, Beau Bridges, Sam McMurray, Fred Savage, Jenny Lewis, Will Seltzer, Jackey Vinson
Filmnummer 21925

DrJW
2018-12-13
Det är som vad James Rolfe från Cinemassacre sa om den här filmen; ingen brydde sig ett skit om handlingen och berättelsen, det här är egentligen en fullfilmskampanj och reklam för Nintendo och dess 8-bitars konsol NES. Det var också i den här filmen Nintendo presenterade sitt nya spel vid den tiden och den här skulle senare bli en av de mest klassiska spelen till deras system - Super Mario Bros. 3! Det är förståeligt om vissa människor har nostalgi för den här filmen, det skulle jag också ha om jag faktiskt hade sett den förr i tiden, men det gjorde jag inte, och alla jag kände hade inte gjort de heller. Men även om jag hade sett den här då, så skulle jag ändå inte ha brytt mig ett skit om handlingen och karaktärerna, jag hade bara brytt mig om spelen som dem visade i filmen! 1½ av 5.
2018-09-06
Mycket charmig nostalgi och tycker den gör bitvis ett ganska bra och fint jobb att berätta om familjerelationer och så. Men mer än en stark tvåa räcker det inte till.
vonadel
2016-07-22
Ja, nog är det nostalgi alltid. Det är just det som gör att den når upp till en trea. För som film är den ju verkligen inget vidare. Fred Savage är väl den som gör bäst ifrån sig skådespelarmässigt. Tankarna går till Wonder Years. 5/10
filmfreak1
2016-01-10
Får en att vilja plocka upp sitt Super Nintendo igen. Bara en sån sak gör den sevärd.
xkattenx
2014-09-04
Powerglove-scenen..!
RunRiot
2014-08-07
Fick en extrem nostalgichock av den här filmen, speciellt av Turtlesscenerna och jag har fortfarande inte riktigt förlåtit min mamma för att hon gav bort alla våra Nintendospel, inklusive originalZelda en gång i tiden. Poor choice liksom... Riktigt mysig film dessutom med charmiga skådespelare och jag skrattade mig tårögd när Tobey Maguire dök upp (kolla noga ni som missade). Jag hoppas att filmen fortfarande tilltalar dagens ungar, som inte har fördelen att komma ihåg dessa guldkorn till spel, men jag tror ändå att temat är så pass övergripande att man hänger med. Dessutom skulle mina barn aldrig komma undan från att spela de gamla klassikerna. ;)
rebelscum
2014-07-11
Powerglove.
amam
2013-01-02
Vad sysslade Nintendo med när de köpte det här manuset? En pojke med en uppenbar mild autistisk störning som huvudrollen, är det honom som ungarna som de ville sälja tv-spel till som de ska identifiera sig med? För hela filmen är ju bara en stor produktplacering av Nintendo, det visste man redan innan filmen började. Det var iofs därför jag överhuvudtaget såg den. Annars då. Ja, det finns inte mycket egentligen. Lite nostalgi, lite 80-tals charm. Det är väl typ allt.
Filmälskaren
2012-06-07
En svag trea. Det var helt klart Nintendo som höjde mitt betyg från en tvåa.
Gesundheit
2012-03-11
En trea för nostalgin då...