3.3

Gallipoli

En berättelse om två australiska soldaters vänskap och äventyr 1915. De korsar kontinenter och stora hav, klättrar över pyramiderna och vandrar genom Egyptens uråldriga öken för att återförenas med sitt regemente i det ödesdigra slaget vid Gallipoli. Historiens vingslag blandas med vännernas fängslande öden när de tar del i det första världskriget strider mellan Australien och det tyskallierade Turkiet - ett slag som betyder lika mycket för australiensare som Alamo gör för amerikaner.

Originaltitel Gallipoli
Regissör Peter Weir
Manus David Williamson
Genre Drama, Äventyr, Krig, 80-tal
Skådespelare Mel Gibson, Mark Lee, Bill Hunter, Robert Grubb, Tim McKenzie, David Argue, Bill Kerr, Harold Hopkins, Charles Lathalu Yunipingli, Ron Graham, Gerda Nicolson, Peter Ford, Geoff Parry, Robyn Galwey, Heath Harris

2018-08-31
Börjar ganska karismatiskt och underhållande men vartåt det lider blir jag allt mindre engagerad. Och slutet lyckas inte beröra varken personligt eller mer politiskt, trots att det är snyggt. Slät tvåa.
labi
2015-11-27
Stundtals klaustrofobisk då tittaren oftast får inta karaktärernas perspektiv och inget fågeldito. Jarres musik känns väldigt malplacerad. Slutet är starkt.
Hypostas
2015-11-05
Slutet är ruggigt starkt, och höjer filmen från en svag till en stark trea.
Muhammed
2014-09-25
För australiensarna är detta en dag som firas i april varje år - The Anzac Day. Vem kan förstå människans gränslösa dumhet? Och naivitet. Filmen är lika knastertorr som miljön och på sitt sätt en lektion i vanvett. Som ett tidsdokument får den en trea på fattiga ben.
Howler19
2014-09-03
En film som rullar på i lugnt och behagligt tempo och målar en trovärdig bild av ett par grabbar i krig. Mycket bra.
Gigi1943
2014-08-17
Jag älskar klassiska soundtrack, kanske lite märkligt att ha så vacker musik till en så tragisk film, musiken får en femma och filmen som helhet en varm och stark trea. När man vet vad som hände i verkligheten så blir man beklämd, vilket fasansfullt krig och vilka galna officerare som matade sina mannar rakt i döden, en efter en ...
2014-08-17
Intressant soundtrack, men filmen fängslar inte precis.
Ima_Tree
2014-08-14
Snyggt, välspelat, lite segt, gripande slut, a pinch of pepper, DONE.
Adoniram
2014-08-05
Lång dags färd mot natt, känns det som. Manuset verkar som pytt i panna med lite olika infall som känns aparta, men foto och skådespelare kan man inte klaga på.
Berniey
2014-02-10
Mycket bra skådespelar insatser med snyggt foto men det blir aldrig riktigt bra utan det känns som en lång transportsträcka där slutet höjer filmen en aning.