4.2

Gå och se...

Året är 1943 och en sovjetisk pojke bestämmer sig för att ta värvning och försöka hindra nazisternas intåg på sovjetisk mark. Det han får se kommer inte bara att ta död på hans barndom utan även hans förstånd.

Originaltitel Idi i smotri
Alternativ titel Come and See, Gå och se!
Regissör Elem Klimov
Manus Elem Klimov, Ales Adamovitj
Genre Drama, Thriller, Krig, 80-tal
Skådespelare Aleksej Kravtjenko, Olga Mironova, Liubomiras Lauciavicius, Vladas Bagdonas, Viktor Lorents, Juris Lumiste, Kazimir Rabetskij, Jevgenij Tilitjejev, Aleksandr Berda
Filmnummer 11989

Skapad 2019-12-15 av tennis
”Gå och Se” var producerad för att vara ett minnesmärke över 40-års jubileumet av Sovjets triumf över Nazi-Tysklands i Andra Världskriget. [-]Denna film andas bokstavligen död, misshandel, v...   Läs mer »

Dream
2015-10-23
En grym film! Med äkta realism som handlar om (Rädsla, Skräck och Död!) Finns inte många filmer i detta tema, som får det att lysa så starkt! Men lite små seg i mellan åt och det drar ner betyget lite.
Zahmel
2015-07-23
En av de bästa krigsfilmerna jag har sett hitills. Tillskillnad från många andra filmer med samma ämne så finns här ingen ära, patriotism, glädje och glorifierande krigscener. Det är en ytterst mörk film som visar krigets grymheter. Huvudkaraktären ser och lär sig krigets fasor i första hand och ger en av de bästa skådespelarinsatser jag sett ett barn göra.
LVX156
2015-02-25
Kunde ha blivit bra, men filmen är alldeles för lång. En scen blir inte per definition mer känslosam för att man gör den dubbelt så lång som den behöver vara.
filmfreak1
2015-02-24
Söker något mer än bara tung realism, tycker jag finner det i relationen mellan huvudpersonen och tjejen i början (regnscenen!!). Efter det tappar den mig, tyvärr.
papabobadiof
2014-11-06
Välgjord, men en jävla orgie i lidande som tidvis blir lite too much (därav en blygsam 3:a). När de filmar den förskräckta pojkens lidande ansiktsuttryck för femtielfte gången vill man ju bara dra nåt gammalt över sig och istället slå på en lajbans Eddie Murphy-rulle eller nåt dylikt.
ThePatient
2014-10-23
Naturligtvis en mycket stark film, men det "konstnärliga" fjanteriet i början drar ner den.
indygrinder
2014-07-29
Förväntade mig en blandning av Stalker och Apocalypse Now, men så var det ju inte riktigt. Mycket bra krigsfilm dock, sedd ur ett annorlunda perspektiv. Suggestivt och kaotiskt på samma gång. Vissa scener är oförglömliga.
andmoreagain
2014-07-20
Ytterst påfrestande och stark vansinnesskildring om naziterrons härjningar i Vitryssland. De psykedeliska inslagen och alla offscreen-ljud får mig inte bli begeistrad men jag kan förstå alla som sätter femmor. Filmen har en otäck och udda ton vilket bidrar till en mycket ovanlig krigsskildring. Den lille pöjken, som vars sinnesintryck blir lite väl starka, gör det fantastiskt bra.
Lotso
2014-07-12
I sin helhet fann jag mig själv gilla den en hel del men jag kan inte påstå att den är ett mästerverk den lämnar verkligen en stor påverkan på en och fångar helvetet under andra världskriget fenomenalt bra. Men med den lite mer artistiska stilen över sig som inte riktigt funkade för mig, huvudpersonen som jag inte förstod mig på i början med sina känsloändringar och de lite mer konstiga bilderna filmen gav kan jag inte ge den fullpott då en del av det föll mig inte alls i smaken.
Zipper
2014-04-29
Började se den för några år sedan men klarade inte att titta klart för att den var så hemsk. Det händer i stort sett aldrig. Ska ge den ett nytt försök, men det gäller att vara upplagd.