3.3

Fyra fruar och en man

När den andra frun kom tillbaka efter en resa med barnen upptäckte hon en ny fru i huset, fru nummer tre. Vi befinner oss mitt i familjen Mohammadis märkliga liv. En närgången berättelse som skildrar kvinnoförtryck i vår tid genom en man och hans fyra fruar.

Originaltitel Fyra fruar och en man
Alternativ titel Four Wives One Man
Regissör Nahid Persson
Manus Nahid Persson
Genre Dokumentär, 2000-tal

goeran
2014-04-07
Nahid Persson Sarvestanis film Fyra fruar och en man från 2007 är en sevärd dokumentär om kvinnoförtrycket i Iran.
stgurgel
2013-10-13
Dårhus
ConanBarbaren
2013-08-21
Hemskt vilka starka reaktioner denna film skapade i kommentarsfältet! Visst är karln en egoistisk gris, men dom finns det nog många av i varje land och i Hedas land skaffar man fler fruar bara för att han kan. Hata honom är en överdrift i mina ögon. En spännande skildring över lantliv och vardag i en helt annan kultur och med helt andra värderingar.
foppa99
2013-07-13
Gubbfan är en skitprodukt av ett bajssystem. Hemskt
Natosh
2010-12-01
Jag tycker att det går alldeles utmärkt att hata honom. Att kalla total ignorans för andra människors välmående och egoism över alla gränser "charmerande" är för mig obegripligt. Jag bekämpar min önskan att slå sönder TVn och konstaterar att detta berörde mig starkt.
Bewitched
2010-03-15
Bra dokumentär, hittills Perssons bästa... Gå in och läs min recension av filmen på: http://bewitched.blogg.se
Hanna-Kari
2009-07-07
All heder till Nahid Persson för att hon gjort denna viktiga dokumentär. Jag vill inte spilla många ord om filmens fege självgode tyrann till man -hans tid på jorden är begränsad -men hela det patriarkala samhället som tillåter att kvinnor behandlas sämre än djur, fy fan jag vill kräkas...
Östpackarn
2008-07-17
tja, den får en ju att sluta kritisera USA och heja på att de ska bomba skitlandet.. så jag vet inte, inte så positiva effekter på mig.. men extremt bra material, man kommer nära varje karaktärs innersta känslor. men ang bekrivningen av den här filmen.. vadå "kan inte hata honom"? jag hatar honom till världens ände och tycker att det är tydligt att det är meningen att man ska det också.
HerrArne
2008-03-09
En dokumentär med stark närvarokänsla som blir lite statisk.
kirderf72
2008-02-02
Intressant och sevärd dokumentär som skildrar en kulturell och religiös sedvänja på den iranska landsbygden. Det finns både sorg och tragik, men också komik och glädje. Jag blev överraskad av den frispråkighet som fanns hos kvinnorna, men samtidigt bedrövad över deras maktlösa och hårda tillvaro.