3.1

Fyra dagar som skakade Sverige

När Tyskland 1941 gick till angrepp mot Sovjet krävde man av Sverige att få transportera soldater från Norge till Finland över svensk mark. Dramadokumentären skildrar hur svenska samlingsregeringen behandlar kravet.

Originaltitel Fyra dagar som skakade Sverige
Alternativ titel Midsommarkrisen
Regissör Olle Häger
Manus Olle Häger, Hans Villius
Genre Kortfilm, Dokumentär, 80-tal
Skådespelare Sven Lindberg, Helge Skoog, Per Sjöstrand, Lars-Erik Berenett, Allan Svensson, Tomas Bolme, Ernst-Hugo Järegård, Stefan Sauk

goeran
2017-09-27
Trevlig liten dramatisering av en avgörande händelse i svensk historia; Midsommarkrisen 1941. Ernst-Hugo Järegård och Allan Svensson är bäst.
Tolonen
2017-07-06
Har nog sett filmen ett femtiotal gånger. Den har en mycket bra tidsåtergivning och en lustig felsägning i TT nyheterna där man säger att den tyska fronten är 24000 kilometer lång istället för 2400 km!! Märkligt nog avslutas allt på vintern. Tolonen
timbo93
2014-08-10
Väldigt märkligt berättad med Bolmes besök, men jag gillar det ändå.
TobiasRydén
2014-04-10
Inte så förtjust i greppet med Bolme som tidsresande utfrågare (även om jag gillar galenskapen i idén, så fungerar det inte dramaturgiskt). Balla skådisar ändå! Ernst-Hugo som Per Albin Hansson ser på pricken ut som Sydney Greenstreet.
Snah
2011-12-31
Ernst-Hugo, Ernst-Hugo! Man frågar sig: Vad tyckte försvarsledningen om situationen?
Mareld
2010-03-25
Bara sättet Ernst-Hugo smaskar på mackorna är värt en femma.
m98_hen
2009-08-13
Thomas Bolme som tidsresenär i gul slip over? Nja, jag vet inte...