3.1

Flykten över sundet

Året är 1943, och Arne Itkin är en känd judisk jazzmusiker som bor i Köpenhamn med sin fru Miriam och deras 5-åriga son Jacob. Det börjar gå rykten om att tyskarna vill utvisa alla danska judar, och när det blir verklighet, måste familjen fly från sitt hem.

Originaltitel Fuglene over sundet
Alternativ titel Across the Waters
Regissör Nicolo Donato
Manus Nicolo Donato, Per Daumiller
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare David Dencik, Danica Curcic, Jakob Cedergren, Nicolas Bro, Signe Egholm Olsen, Mikkel Boe Følsgaard, Laura Bro, Marijana Jankovic, Lars Brygmann, Morten Suurballe, Mads Riisom, Kristian Høgh Jeppesen, Anton Dalgård Guleryüz, Katinka Evers-Jahnsen

mammene
2022-02-14
Här verkar man hållit sig nära sanningen, tyskarna ändrade hastigt taktik när det gällde de danska judarna. Plötsligt fick de lov att fly och Sverige verkar gjort något bra här. Det är bra berättat, inga stora actionscener direkt för det behövs inte, man förstår så bra allvaret ändå.
Paramis
2018-09-04
Tyvärr väldigt trist!
Dream
2017-03-01
Trots att detta är en ganska enkel och förutsägbar historia, så är denna faktiskt riktigt spännande samt snyggt filmat med ett par twists. En positiv överraskning.