2.6

Fruktans monster

Baserad på Robert Louis Stevensons Dr. Jekyll och Mr. Hyde. Dr. Marlowe tror han har en drog som kan väcka undermedvetna känslor. Han testar drogen på några av sina patienter med lyckat resultat. Dr. Marlowe testar sedan drogen på sig själv, men då går det inte lika lyckat...

Originaltitel I, Monster
Regissör Stephen Weeks
Manus Milton Subotsky
Genre 70-tal, Skräck, Science Fiction
Skådespelare Christopher Lee, Peter Cushing, Mike Raven, Richard Hurndall, George Merritt, Kenneth J Warren, Susan Jameson, Marjie Lawrence, Aimée Delamain, Michael Des Barres

2021-09-20
Lite speciell stämning gör ändå att det här är rätt bra. Lite småsegt och inte direkt spännande men den har sina sidor. Rätt stark tvåa.
Grillo
2015-10-31
Väldigt basic version av den här historien, men det funkar ändå. Som vanligt väldigt plötsligt slut i de här filmerna, vilket drar ner helhetsomdömet lite. Hade nog tjänat på att vara mer intellektuell, men jag vet inte hur boken är skriven. Stämning och miljöer är ju dock som alltid på topp när det kommer till Amicus och alltid kul att se Lee och Cushing tillsammans.
Raimo_1985
2013-01-09
Christopher Lee håller lite one man show och det är enda behållningen tycker jag, i den här filmen som inte engagerar mig det minsta tyvärr. Men Christopher Lee's rollprestation räcker till 2,5.
Sangraal
2012-09-20
Tråkig?! Händelselös?! Nej, inte alls. Snarare helt underbar! Lee och Cushing i absolut bästa form. Särskilt Lee är ju helt fantastisk som Dr Marlowe/Edward Blake, när han springer omkring och knivhugger folk och skrämmer småflickor. Precis lagom längd också, vilket bidrar till att det aldrig blir minsta segt. Dessutom toppstämning rakt igenom. Kan inte ge denna pärla till film annat än högsta betyg.
johnaleks
2012-01-23
lee spelar över och cushing spelar knappt alls, jag är besviken!
schramm
2011-07-04
Lee är suverän i en annars rätt tråkig och händelselös version av Dr. Jekyll & Mr Hide. Har gjorts förr, och betydligt bättre.
Kurganen
2010-01-13
Både Amicus och Hammer Horror tycks besatta av det mänskliga psyket och vad som döljer sig i människans djup och en historia som Jekyll & Hyde passar dem som hand i handske. Namnen må vara ändrade och historien något förvanskad men i grund och botten är det exakt samma story. Cushing och Lee är klippor i genren och kör giget enligt gammal praxis. Cushing är stereotypen för den stele, brittiske forskaren/läkaren med insikter i både det ena och det andra. Hans karaktär Utterson är identisk med van Helsing i Dracula-rullarna men det är inget klagomål, mer ett mysande konstaterande. Lee är bra som Marlowe/Hyde och det är intressant hur hans ansikte förändras i takt med karaktärens förfall. Miljöerna ska nämnas. I sedvanlig ordning är de fantastiska och London mot 1800-talets slut och 1900-talets början är en fantastisk plats. Mörk och suggestiv. I, monster är inte någon höjdpunkt men en synnerligen stabil filmatisering som skänker mig mycket glädje och en stunds avkoppling. Sevärd om man som jag dyrkar Hammer Horror- och Amicus-produktioner.
idd
2008-01-07
ännu en version av dr jekyll å mr hyde som tyvärr inte lever upp till skådespelarnas vanliga kvalité, mest pga att filmen känns alldeles för seg å ooriginell.. mr hyde ser inte ond nog ut å gör inte heller alltför onda saker å även cushings roll känns alldeles för tam å tråkig.. helt klart ett slöseri med talang..
Steven
2004-11-07