3.7

Fru Marianne

Nygifta fru Mariannes nollställda attityd till arbete leder ganska snart till en konfrontation. Som en ung och ilsken madame Bovary ställer hon sig vid sidan om när verkligheten inte motsvarar fantasibilden av äktenskapet. Miniserie i fyra delar.

Originaltitel Fru Marianne
Regissör Carin Mannheimer
Genre Drama, Mini-serie, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Cecilia Frode, Siw Erixson, Loa Falkman, Gerhard Hoberstorfer, Per Morberg, Gunilla Nyroos, Camilla Larsson
Filmnummer 19406

KyLLo
2017-04-26
Inledningen kändes stel och teatral och personporträtten lite skumma och onaturliga, men filmen växte verkligen och jag fick förklaringar. I grunden är det ett drama om bland annat stora livsbeslut, relationer, hemligheter, klasskillnader och sorger. Det är film med budskap som bland annat visar hur tragiska händelser i våra liv kan påverka och förändra oss alla som människor, särskilt när vi inte kan tala ut om det. I huvudrollerna syns Cecilia Frode och Per Morberg. Per Morbergs roll som en dryg och långsint godsägare är som klippt och skuren för honom. Gerhard Hoberstorfer gör en betydelsefull biroll. En känslosam och ganska tungsmält såpa som får en svag fyra.
KyLLo
2014-04-03
Den finns numera att se på oppetarkiv.se
Count_Duckula
2013-12-06
Bortom alla ord. Precis som allt stort.
Netza
2013-09-27
Finns annars att köpa. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p243163
Netza
2013-09-27
Hittade äntligen denna på ett bibliotek. Lika bra som boken!
Hypostas
2013-04-11
Fin miniserie om kulturkrockar, könsroller och förälskelse. Trodde först att det var en chick flick men den är sevärd för alla. Tyvärr är ljud och bild under all kritik på dvd:n. Stark trea. Lite snålt, kan tyckas, men det blir bitvis lite segt och därför drar jag av en poäng.
Kulturgam
2010-04-04
Ruggigt bra minns jag det som.
jollybolly
2008-01-15
"Är du ond på mig Börje?"
Poppel
2007-08-09
vet någon var man kan få tag i denna serie? HAR LETAT ÖVERALLT!
Arensberg
2006-10-06
svt nar det ar som allra bast!! jag tror jag tom grat i slutet nar fru Marianne kom overens med hushallerskan.