3.6

Frost/Nixon

En dramatisk tillbakablick på Watergate-skandalen och den brittiske talkshow-värden David Frosts intervjuer med USA:s avgångne president Richard Nixon.

Originaltitel Frost/Nixon
Regissör Ron Howard
Manus Peter Morgan (I)
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Frank Langella, Michael Sheen, Kevin Bacon, Oliver Platt, Sam Rockwell, Matthew Macfadyen, Rebecca Hall, Toby Jones, Gabriel Jarret, Max Elliott Slade, Andy Milder, Janneke Arent, Clint Howard, Rance Howard, Jim Meskinen

Skapad 2019-11-10 av bluevelvet
Den brittiske programledaren David Frost fick cirka 45 miljoner människor att tappa andan, när han blev den förste som lyckades att få till en intervju med den före detta skandalpresidenten Richa...   Läs mer »

Sheepy
2023-04-15
Mycket bra även om filmen tar väl lång tid på sig att komma igång och mest intressant blir det först när de faktiska intervjuerna påbörjas. Langella gör en egen tolkning av Nixon (som var ännu torrare i verkligheten under dessa intervjuer) och detta var nog rätt beslut för den dramatiska effekten. Sheen förtjänar också beröm för sin porträttering av Frost och båda skådespelarna kompletterar varandra bra.
2020-11-10
Rätt bra, men inte alls så bra som jag trodde. Bra spelat av Sheen och Langella, men det rent filmiska var inte lika intensivt och spännande; foto, musik osv. Framför allt intervju-biten var väldigt onödigt och distraherande. Men i övrigt rätt hygglig.
2020-03-03
Att två timmar kunde gå så fort, både förvånande och frustrerande. Förvånande för att det var så intressant och spännande, allt runt innan intervjun blev av och sedan nästen en slags tortyr under intervjun och det var där det blev frustrerande, att lyssna på Nixons nonsenssnack innan de kom till själva upplösningen. Har svårt att tänka mig en mer passande i rollen som Nixon än Frank Langella men fast jag inte har så stor koll på Frost så gör Michael Sheen rollen med den äran. En bra uppbyggd film som berikades med dokumentära kommentarer och att det även visades att i slutändan är de bara människor. Hur det föreföll sig i verkligheten vet jag förstås inte.
labi
2020-02-15
Jag förstår inte riktigt hajpen här. Överspel av Oscarsnominerade Langella, som känns väldigt långt från Nixon. Märklig casting där. Intressant att få en inblick i spelet bakom intervjuerna 1977, men alltför överdramatiserat för min smak. Trean är svag.
martineden
2019-04-01
En mycket intressant dramatisering av omständigheterna samt intervjun med Richard Nixon utförd av David Frost. Filmens största tillgång är skådespelarna Michael Sheen och Frank Langella. Birollerna är också mycket bra. Om jag ska rikta någon kritik mot filmen så tycker jag att "dokumentärgreppet", dvs med intervjuerna med skådespelarna hade kunnat slopas. Hade föredragit en ren spelfilm. Mycket bra dock! 4.
setterwall
2018-03-17
Att det här mötet, när det gestaltas på film, blir så relevant, levande och intensivt är inget annat än ren filmkonst från alla inblandade. Frank Langella är magisk i sitt livs roll och nu i efterhand inser jag att det var ett rån att han inte fick Oscarn det året. Men med tanke på Heath Ledgers bortgång och hur Hollywood fungerar var det ingen annan som kunde fått den Oscarn.
Valarn
2015-09-18
Vissa scener var magiska. 4/6
LacombeLucien
2015-04-26
Så jävla intensiv.
2015-01-05
Det hänger mycket på skådespelarna när de ska porträttera personer som existerar eller har existerat, särskilt när händelserna ligger nära i historien. Kraven ökar dessutom när det är en händelse som man som tittare är bekant med. Skådespelarprestationerna är det dock inga problem med utan de leverarar till fullo. Det som inte fungerar till fullo för mig är att uppbyggnaden inte matchar det sevärda och intensiva slutet. Bra och sevärd men regissör Ron Howard lyckas inte lyfta filmen högre. 3+
Poker-Mange
2013-10-14
Intressant historia. Funkar. Svag 3a.