3.1

Fremont

Donya är en emotionellt distanserad före detta översättare åt USA:s armé i Afghanistan men lever nu ett inrutat liv i Fremont, Kalifornien. Förslöat jobbar hon på en fabrik för kinesiska lyckokakor och plågas av flykten från det talibanstyrda hemland som hennes familj fortfarande bor kvar i. När Donya inser att livet rinner henne ur händerna bestämmer hon sig för att skicka ut ett kärlekssökande meddelande i en av lyckokakorna.

Originaltitel Fremont
Regissör Babak Jalali
Manus Babak Jalali, Carolina Cavalli
Genre Drama
Skådespelare Anaita Wali Zada, Jeremy Allen White, Gregg Turkington, Hilda Schmelling, Avis See-tho, Siddique Ahmed, Taban Ibraz, Timur Nusratty, Eddie Tang, Jennifer McKay

fisk0
2024-07-14
Väldigt vackert foto, och ganska intressant persongalleri. De flesta skådespelarna gör ett bra jobb, men Hilda Schmelling som Joanna funkar inte för mig - nog för att det är meningen att hon ska vara en jobbig arketyp, den narcissistiska new age-kvinnan, men tycker inte att hon spelar den rollen bra. Intressant som skildring av den afghanska och kinesiska diasporan, den förra rätt nytillkommen under dramatiska omständigheter och den senare etablerad sedan generationer och skillnaderna och likheterna som uppkommer i kontakten med den traditionellt europaättade amerikanska befolkningen. Gillade skildringen av arbetet på bageriet och det var ett snyggt spänningsbyggande när vi fick följa lyckokakornas spridning därifrån. Tvärtemot Freeko tycker jag filmen tappade avsevärt i sista akten dock, de sista 15 minuterna drar nog ned vad som kunnat vara en fyra till en trea.
Freeko
2024-01-28
Den 4:e filmen jag ser under Göteborgs filmfestival. Fremont känns underfundig med genomtänkta utlägg ifrån framförallt birollerna. Men historien tröttar ut mig fram tills sista 15 minuterna då Jeremy Allen White gör sin entré, då blir filmen lite mer intressant. Jag tror historien hade gjort sig bättre som kortfilm.