2.4

Frankenstein och Helvetesmonstret

Baron Frankenstein gömmer sig på ett mentalsjukhus där han tillsammans med en av patienterna fortsätter med sina experiment att återuppliva döda kroppar.

Originaltitel Frankenstein and the Monster from Hell
Regissör Terence Fisher
Manus Anthony Hinds
Genre Skräck, 70-tal
Skådespelare Peter Cushing, Bernard Lee, Madeline Smith, Shane Briant, Norman Mitchell, David Prowse, John Stratton, Charles Lloyd Pack, Elsie Wagstaff, Philip Voss, Michael Ward, Christopher Cunningham

DrJW
2015-11-14
En riktig bra avslutning till Hammer´s Frankenstein serie. Monstret ser mer ut som en rakad gorilla, lol =P
ilBrutto
2014-06-22
Förrutom ett gräsligt fult monster har denna bortglömda pärla många goda poänger. Snyggt och stämningsfullt
Ondskapt
2014-02-24
Underskattad Hammer-pärla som i mina ögon är bättre än de tidigaste Frankenstein-rullarna. En väldigt sorglig och mörk stämning vilar över filmen, Cushings Frankenstein är inte lika tydligt elak här utan spelar mer subtilt och tillbakadraget ond när han återigen skrupelfritt kör igång med sina experiment. Ljuvlig att beskåda och bra fart i filmen gör det här till en given film man ser om man har smak.
92axha10
2013-11-12
Miljön är riktigt bra här, klaustrofobisk, läskig, äcklig. Allt ser bra ut tills man får se monstret, vad hände där?
martineden
2012-05-25
[rek. 2] Jag tycker att detta är en bra Frankenstein film. Hammer har ju helt i sin egen rätt etablerat vissa regler och förutsättningar som återkommer i varje del, precis som Universal gjorde med sina Frankenstein-filmer. Cushing är ypperlig och jag måste säga att jag uppskattar monstersminket. Tycker även att Fisher och Hinds lyckas nyansera varelsen. Mycket "gorigt" slut. Bra. 3.
johnaleks
2012-01-22
en bagatell jämfört med de två tidigare i serien och en ganska typisk hammerfilm
dudson
2011-07-19
Som Vanligt Jätte Vackert när Hammer har varit framme..Men långt ifrån den Bästa Frankenstein filmen!! Det underhållande i denna är sjukhus-direktören som är så Rolig och krökar och skakar hela tiden=) (Värsta vraket) Heheee...Sen tycker man ju synd om det stackars monstret plus en riktigt skitig atmosfär som genom syrar hela filmen...en 3a...
Kurganen
2010-12-11
Jag är generellt inte någon stor beundrare av Frankenstein som karaktär, förutom Cushings tolkningar av den kluvne och målmedvetne doktorn. Han har inga skrupler, inga samvetskval och inga betänkligheter. Detta i kombination med den tanige Cushings karisma resulterar i ett intressant porträtt av hur en människa som vill gott ändå handlar på ett mindre gott, rentav ondskefullt vis. Jag håller med om att monstret ser för taskigt ut men det påverkar inte alls filmen som helhet. Tvärtom. Det är mig totalt likgiltigt. Filmen är en av de bästa Hammer Horror-rullar jag sett. Överraskande så, faktiskt. Den håller kursen från början till slut och det är inte alltid de lyckas med det. För övrigt är det skönt att de förvirrade mjukporr-tendenserna från exempelvis Vampire circus et al lyser med sin frånvaro.
schramm
2010-10-08
bättre än väntat. fult monster, dum handling, men helt rätt hammer-stämning. gillart!
Grillo
2010-09-02
Lyfter då och då och oväntat gorig på sina ställen, men helt för seg och jag blir dessutom arg över Hammers ovana att ge sina filmer helt missvisande titlar.