3.6

Frances Ha

Frances bor i New York, men hon har egentligen ingen egen bostad. Hon är lärling i ett danskompani, men är egentligen ingen dansare. Hon vill ha så mycket mer än hon har, men lever livet med oförklarlig glädje och lättja.

Originaltitel Frances Ha
Regissör Noah Baumbach
Manus Noah Baumbach, Greta Gerwig
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Greta Gerwig, Mickey Sumner, Adam Driver, Michael Esper, Michael Zegen, Charlotte d'Amboise, Grace Gummer, Patrick Heusinger, Josh Hamilton, Maya Kazan, Justine Lupe, Britta Phillips, Juliet Rylance, Dean Wareham, Christine Gerwig, Gordon Gerwig

elibaaba
2021-08-06
Väldigt charmig. Greta Gerwig är fantastisk!
92axha10
2019-06-20
Trevlig lågbudget film om människor, deras drömmar och förlorade förhoppningar. Tror många kan relatera med denna.
Albion
2018-11-14
Ganska kul grepp och en film som håller en på gott humör, mest tack vare Greta Gerwig. Visst, lite väl flyktig, hoppig och osammanhängande bitvis men jag landar försiktigt positiv med en stark 3;a, dvs 3+
V70
2017-10-21
Svartvit, nervöst sönderklippt och i mitt tycke ointressant.
TimBuckley
2017-06-25
(rek 3a) Kände mig lite ofokuserad när jag såg den. Men tyckte överlag om den. Lite för stiliserad i sin sociala rörighet, men samtidigt neurotiskt trevlig.
jopjop
2017-04-12
Jag vet inte, är det en trea eller fyra? Håller med om att det kändes lite onödigt att den var svartvit, fast rätt fint också. Älskar Greta.
LillaBlåaMus
2017-01-25
Gillar karaktären, dialogen, humorn och värmen. Gillar personer som är omöjliga att vara ihop med - eller som vill vara ihop på andra sätt.
Manko
2016-08-28
Fantastiskt fin film om vänskap, hur man växer ifrån och ihop med andra. Det enda som kändes lite onödigt var faktiskt att den var svartvit. Det gav filmen ett oförtjänt intryck av att vara pretentiös, utan att egentligen vinna något.
2016-07-24
Något jag verkligen kommit att uppskatta mer och mer ju fler filmer jag ser är karaktärer som faktiskt känns mångsidiga och levande. Karaktärer och relationer som jag faktiskt bryr mig om. Fyran kanske är lite snäll men det är en väldigt snyggt berättad film med karaktärer som engagerar och jag har alltid gillat Gerwig och här blir det verkligen tydligt hur bra hon kan vara!
origC-J
2016-07-20
Sänkning efter omtitt. Stör mig alldeles för mycket på Frances som karaktär, jag börjar väl bli gammal. Men snyggt gjort, om än i typisk pretto-debutfilmsstil (även om det inte är en sådan).