2.6

Främlingen från skyn

Ett flygplan störtar i närheten av ett stationssamhälle i Norrland. Några skadade tas om hand. Men en främling har också landat i skogen med fallskärm. Det är bara den unga flickan Lo, känd för sin vilda fantasi, som sett honom och ingen vill tro på henne.

Originaltitel Främlingen från skyn
Regissör Rolf Husberg
Manus Rolf Husberg
Genre 50-tal, Thriller
Skådespelare Marianne Bengtsson, Alf Kjellin, Günther Hüttmann, Georg Funkquist, Arne Källerud, Sif Ruud, Lars Elldin, Gull Natorp, Meg Westergren, Gösta Prüzelius, David Stein, Herbert Curiel, Helge Hagerman

snurr
2018-05-07
Georg Funkquist och Arne Källeruds scener på tåget är lysande, och sen är ju Gull Natorp med på ett hörn också - formidabelt! <3
Memmem
2017-06-12
Krimi med bra miljöskildringar! Handlingen utspelar sig mest i ett litet järnvägssamhälle i Dalarna på 1950-talet. Samhället på den tiden skildras utmärkt och detaljerat: tilltalsorden fröken, herrn, tant; landspoliserna fjärdingsman och landsfiskal; längre telefonsamtal måste beställas någon timme i förväg; man litar på folk, släpper in dem i sin bostad medan man utför ett ärende; handelsresande reser med tåg och inte bil med mera. Detta är filmens huvudsakliga behållning. Senare delen av filmen är en ren krimi med dess begränsningar. Utanför det lilla samhället störtar ett mindre flygplan och alla blir intresserade. Affärsägarinnan bjuder in sina väninnor på kaffe för att prata om händelsen, pojkarna cyklar ut till störtplatsen. Affärsägarinnans vackra och unga dotter Lo brukar hitta på historier för att förströ sig. Denna gång blir hon därför inte trodd, när hon iakttar något intressant. Utmärkt och närgånget fotograferat i svartvitt med en mycket bra scenografi, slutets mörka bilder är tagna bland tåg och fabriker. I stort sett ingen musik på grund av blockad. Inga metallarbetare som statister på grund av strejk. Betyg: 3+
2016-02-22
Jag minns att jag gillade Lo så jag såg om den, nu måste jag framhålla slutet, det är inte ofta man ser långa scener på en station och ett industriområde - bara det gör filmen värd att se, den är dessutom spännande.
BlommigaBarbro
2014-10-04
Mysig 50-tals deckare med Marianne Bengtsson & Sif Ruud som jag varmt kan rekommendera!
Harold
2012-10-02
Cameron stal uppenbarligen upplösningsscenen till Terminator 2 från denna.
FabianBom
2010-10-06
småspännande thriller/drama
hydrogenlakes
2010-07-19
Hittade denna när jag bläddrade runt på Akademibokhandeln. Den funkar riktigt bra som en svensk Hitchcock-aktig film. Jag föll dessutom pladask för Marianne Bengtsson som Lo. Underbar rollfigur. Bra och spännande scener både på tåget (tåg funkar bra i thrillers) och i gjuteriet.
TobiasRydén
2010-06-30
Börjar ganska ointressant, men tar fart och blir underhållande när den börjar utspelas på tåget. Hade den fortsatt så hade det kunnat bli en trea, men tyvärr blir den fånig mot slutet och upplösningen är lam.
2010-04-03
Den här var spännande och välgjord inte fånig som många filmer från 40-50-talet brukar vara när det skall till å bli spännande. Jag tyckte väldigt bra om Marianne Bengtsson som spelar Lo.

2007-09-24
funkar hyggligt..