Chaco - Banditen

Filmen följer fyra småbrottslingars "karriärer" i Utah, år 1873.

Originaltitel I quattro dell'apocalisse
Alternativ titel Four Gunmen of the Apocalypse, Four Horsemen of the Apocalypse, Four of the Apocalypse
Regissör Lucio Fulci
Manus Ennio De Concini
Genre Western, 70-tal
Skådespelare Fabio Testi, Lynne Frederick, Michael J Pollard, Harry Baird, Tomas Milian, Adolfo Lastretti

StureStenhög
2022-11-10
Småtrist spaghettiwestern som är lite för 70-tals-knarkig för min smak. Mycket till manus verkar de inte ha haft i botten, och allt känns väldigt hafsigt och osammanhängande. Någon riktig anledning att bry mig om karaktärerna får jag aldrig heller, och Lynne Frederick är riktigt usel. Det var den första film jag såg av Fulci det här, så jag får väl hoppas att han kan bättre
Mr_v
2017-02-10
Ojämnt tempo, men höjdpunkterna är verkligen strålande. Väldigt spretig, men på ett rätt charmerande sätt. Bra skådespelarprestationer också!
2015-05-09
En road movie i SW-skepnad. Tempot är lågt men aldrig för långsamt, och under resan hinner det hända en hel del, och då inte bara sådant man kan förvänta sig i en western. Inte heller brukar en film i denna genre ha så många ansikten som den här. Emellanåt är det riktigt brutalt, emellanåt är det hårdkokt, emellanåt är det genuint obehagligt, emellanåt är det bisarrt, emellanåt är det feel good, emellanåt är det gripande snyftigt, emellanåt är det rent tragiskt osv. Detta till trots blir det aldrig spretigt eller krystat. (9/15)
Punkliv
2015-04-18
Deppig skulle jag inte kalla den, mer feel good, trots allt hemskt de får utså. Helt okej i alla fall, kul med något annorlunda, även om det här inte är vad jag söker när jag ska se en spaghettiwestern.
AlbertSpica
2015-01-02
Fin och deppig historia och känslorna pendlar lite hit och dit, dock blev jag inte så berörd som jag hade hoppats på/borde blivit. Kommer garanterat se om den ,men då kanske i sällskap av en flaska whiskey. Gillar det här men den lilla gruppen med olika "outsiders" som måste överleva tillsammans. Musiken i filmen var väldigt bra, lät som något simon & Garfunkel liknande. Chacho va rätt badass och påminde om en skäggig Jim Morrison. Frågan är ju också om Fabio Testi är synonymen till snygg man?

2013-01-25
att 70-talets stil har blandats in i filmen är bara positivt, sjukt snyggt! lyssna inte på dom andra. tomas milian är riktigt tung som chaco. filmen är mörk, tragisk och spännande i en briljant mix. jag älskar denna
Raimo_1985
2012-08-11
Otäck och obehaglig känsla nästan rättigenom. Millian briljerar. Denna såg vi på min födelsedag, haha :)
Ondskapt
2012-03-18
Mycket speciell Fulci-western som inte är vare sig värst våldsam eller röjig. Istället är det en smått stillsam berättelse som till stor del är väldigt tragisk och faktiskt gripande. Något slags sorgligt farväl till westerngenren där karaktärerna rör sig genom öde landskap. Grym musik och fantastiska skådisar är det också. Mycket bra!
Vitus
2012-03-07
så höga förväntningar jag hade, de möttes dock inte. synd. hört att fulci har mer westerns dock. får hoppas på att de är bättre.
CultOfZenith
2011-11-24
Osar så mycket 70-tal att det nästan blir humoristiskt. Och inte är det 1870-tal jag menar. Kostym, frisyrer, musik, karaktärernas livsåskådning, relation till droger... Har mer gemensamt med Easy Rider än För en handfull dollar. Enda behållningen: ett ogästvänligt men bildskönt Utah (eller ja, Andalusien).