3.5

Förvaret

I utkanten av Flen hålls 30 personer inlåsta på obestämd tid i väntan på tvångsutvisning. Aina fruktar för sitt och sin familjs liv. Hennes enda försvar är att inte säga sitt namn. Sami tvingas glömma sitt liv i Sverige. Inställd på att vara inlåst länge söker han ny mening genom att sätta ord på de orättvisor han ser. Sophie och Solveig i personalen älskar sitt jobb men får kritik av chefen för att de är för sociala. Var går till slut gränsen mellan tjänsteman och människa? Ett dokumentärt kammarspel inifrån Migrationsverkets låsta rum.

Originaltitel Förvaret
Regissör Anna Persson, Shaon Chakraborty
Manus Anna Persson
Genre 2010-tal, Dokumentär

claudiomarino
2016-01-12
Ämnet är starkare än utförandet. Jag skulle gärna sett mer om de anställda.
AlbinWesley
2016-01-09
Oerhört drabbande, djupt sorgligt att se hur absurt människor behandlas. Som vore de boskap snarare än människor. Hu.
okidoki
2015-11-30
Jag skäms
emilstjernholm
2015-11-24
Flugan-på-väggen på en institution som jag inte visste mycket om. Stilistiskt inget häpnadsväckande men behandlingen av människorna sätter ändå sina spår.
cruze
2015-11-23
Vilken jävla lekstuga. Märklig film som lyckas bra med att skildra hur inkompetent och ineffektivt vi behandlar detta problem. Sinnessjukt!
grisos
2015-03-15