2.4

Förtroligheten

Idylliska Förtroligheten i Göteborg är välbärgade villakvarter där framgångsrika föräldrar vill ge sina barn en trygg uppväxt. Men bakom de perfekta husfasaderna vilar både hemligheter och lögner och idyllen får sig en ordentlig törn när en underlig man bryter sig in i ett av de vackra hemmen.

Originaltitel Förtroligheten
Alternativ titel Between Heaven and Hell, Reliance
Regissör William Olsson
Manus Angus MacLachlan
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Alba August, Johan Gry, Helena af Sandeberg, Julia Eek, Johan Friberg, Karin Bergqvist, Sofia Rutberg, Conny Vakare, Carina Jingrot, Ingrid Lundgren, Anton Baggeryd Singfjord, Oliver Praetorius, Björn Wahlberg, Anton Lundqvist, Margareta Olsson

Memmem
2017-05-28
Komprimerande drama! "Jag når inte fram till henne!" Detta säger pappan i filmen till sin terapeut om sin 15-åriga dotter. Detta är en sammanfattning av filmens handling, som börjar trevande men sedan tätnar allt mer. Handlingen komprimeras. Ett burget villaområde bebos bland annat av några rastlösa familjer. Föräldrarna i en familj har flyttat från London hem till Göteborg, och pappan har sålt sitt företag. Han har pengar nog att göra vad han vill och där börjar problemen. Han blir rastlös och nervös. Han försöker se till de tre barnens bästa, men börjar tappa kontakten med sin dotter mitt i tonåren. En något spretig, men rätt välspelad film. Handlingen är till en början svår att följa. Vem är vem? Så småningom klarnar det mer. Många närbilder och få översiktsbilder samt åtskilliga utomhusbilder. Bilder framför allt från bostaden, gatan utanför och några nattliga vyer över staden. Musiken är i stort sett enbart svenska psalmer, som passar väl in. Delvis har "Mitt liv som hund" använts som förlaga. Betyg: 3+
AlbinWesley
2014-08-10
Tycker Alba August var lysande. Och att den lämnade frågetecken är förstås bara positivt. Jag gillar hur amerikanskt manus känns, medan regin är alltjämt enligt svensk konstfilmstradition, om man vill säga så. Tyckte om den, rent allmänt.
Gigi1943
2014-06-08
Tycker också att det fanns en del frågetecken, skådisarna var väl "så där", inget att yvas över, men den får en svag trea, tänkte först en tvåa, men idag är jag snäll
Jennyshima
2014-05-04
Lite för långsamt tempo för min smak men skådespeleriet är helt ok.
Christofer
2014-05-01
30 minuter, sedan fick jag nog. Ingenting hände och jag pallade inte se mer. Dynga.
precineadd
2014-01-04
Är värd en etta, kanske, men ibland får man ge en tvåa för pretentionerna istället för ambitionerna.
Iwar83
2013-12-17
Lämnar många frågetecken!!
amonamarth
2013-11-23
Förstod mig inte riktigt på den här filmen men var helt okej att kolla på.
Hypostas
2013-10-29
Pretentiöst manus, vars stolpighet till viss del kan förklaras av att det är skrivet på engelska från början, men med bättre skådespelare och personregi så hade det möjligen fungerat bättre. Flickan i huvudrollen levererar de poetiska och religiösa monologerna som om hon stod inför sin högstadieklass och läste manuset till sitt muntliga föredrag innantill. Fotot och musiken gillar jag, men det blir omöjligt att bry sig om personerna det handlar om, eftersom skådespeleriet är så ojämnt och nästan alla karaktärer är osympatiska, eller orealistiskt skrivna. Sätter ändå en sympatitrea eftersom jag uppskattar de poetiska ambitionerna och den svenska medelklassångesten.
Elizadushkufan
2013-10-26
Aningen långsam film, men med duktiga skådespelare. Dock lite för lite som händer i början och hade velat ha lite mer av allting. Men absolut en sevärd film. Alba August är riktigt duktig, spännande att se henne i framtiden.