3.1

Fort Apache

Västernfilm som utspelar sig på Fort Apache med en dumdistrig överste som ser till att de hamnar i underläge i ett slag med Cochise.

Originaltitel Fort Apache
Regissör John Ford
Manus Frank S Nugent
Genre Western, 40-tal
Skådespelare John Wayne, Henry Fonda, Pedro Armendáriz, Shirley Temple, John Agar, Ward Bond, Victor McLaglen, George O'Brien, Anna Lee, Irene Rich, Grant Withers, Hank Worden

92axha10
2019-06-21
De här kavallerifilmerna är för de som uppskattar amerikansk historia. Kom bara ihåg att de är en aning trångsynta och förskönande.
Jamesa
2017-03-16
Bra barndomsvästern.
emilstjernholm
2015-04-28
Förväntade mig actionladdat men fick istället en ganska lågmäld historia om livet inom det amerikanska försvaret samt en inte alltför engagerande kärlekshistoria. En del snygga scener men överlag något långsam.
Albion
2013-12-21
En lite bredare berättad västern med visst fokus på vardagshändelser på ranchen men som trots allt känns tämligen ytlig ändå. Henry Fonda och John Wayne är i och för sig kul att skåda men det är ganska trögt och filmen lyfter aldrig. Dessutom är filmens sensmoral den gamla vanliga. Det blir en 3;a i betyg.
martineden
2013-07-15
[rek.3] En mycket solid western som, av förklarliga skäl, hamnar i skuggan av mästerverket THE STAGE COACH. Ford tar tid på sig att berätta denna historia och han gör det mycket bra. Filmens främsta tillgång är Henry Fonda som är underbar i rollen som Thursday. Mycket bra!
Dutch
2013-01-14
Jag gilla att det först och främst är en film om soldatlivet och inte bara en massa pang-pang.
NtoNW
2012-12-05
Det blir en ganska underhållande film med bra skådespeleri från fr a Wayne och Fonda. Indianerna får en hyfsat nyanserad framtoning här och det är faktiskt "de vita" som är de stora bovarna. Kärlekshistorien kunde man gott hoppat över, men man kunde väl inte göra film i Hollywood utan en kärleksberättelse. Förresten gäller nog det till stor del fortfarande.
Mynameiscarl
2011-09-13
Givetvis är Fonda och Wayne bra, och själva uppbyggnaden av historien är annorlunda på ett bra sätt. Däremot finns det många svagheter; kärlekshistorian är väldigt (väldigt) ytlig, Wayne får inte tillräckligt med utrymme i sin roll och filmen känns i allmänhet ganska seg. Fonda bär i stort sett hela filmen själv.
ezeikel
2010-10-31
Tycker att det här irländska bandet är totalt charmlöst, kärlekshistorien förmedlar ingen kärlek och John Wayne är alldeles för osynlig som hjälte. Utöver det tycker jag dessutom att det finns en övertydlighet i framställandet av Fondas karaktär som gör att han blir endimensionell och därmed alldeles för förutsägbar. Tväan gär till bildkompositionen och det nägot mer genomtänkta protagonist/antagonist-temat.
mammene
2010-08-06
Imponerande bra för att vara så gammal, men John Wayne och Henry Fonda är unga och alerta, däremor kändes Shirley Temple inte så proffsig. Man bygger här upp karaktärena först och sedan sammandrabbningarna. Här visas hur man som död blir hjälte fast man var irriterande i livet.