2.7

Förnuft och känsla

Förnuft och känsla är Jane Austens klassiska drama om två systrar, Elinor och Marianne, som kommer från en förmögen familj. De blir av med sina tillgångar när deras pappa plötsligt går bort. Nu befinner sig systrarna i en ny situation. De måste hitta lämpliga makar.

Originaltitel Sense and Sensibility
Regissör Rodney Bennett
Manus Alexander Baron, Denis Constanduros
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Irene Richard, Tracey Childs, Diana Fairfax, Peter Woodward, Bosco Hogan, Robert Swann, Donald Douglas, Annie Leon, Peter Gale, Amanda Boxer, Julia Chambers, Elizabeth Benson, Marjorie Bland, Philip Bowen, Christopher Brown

Justica
2009-05-08
Det känns som dom läser direkt från boken utan inlevelse. Helt uselt skådespeleri.... jag är ett Austen fan och detta är ju dragiskt dåligt.
mammene
2008-09-05
Inte den bästa versionen, det kändes stelt och tillgjort. Men på ett vis är det också lite engelsk charm i det.
Miss_Blue
2008-07-03
Usch vilken besvikelse! Skådespeleriet suger, klänningarna är gräsliga, manuset visar fel händelser, husen känns inte tidstypiska och allt är bara så fel. Det enda som gör att den klarar 2:an är att det i grund och botten är en underbar historia, men som inte alls kommer till sin rätt i denna filmatisering. Se den underbara från -95 istället gott folk!
Namrub
2008-02-24
Trean är svag i jämförelse med filmatiseringen från 1995.
JohanHelenius
2007-11-20
Jo, visst fattades nagonting. Men jag kan se daliga filmatiseringar av Jane Austens romaner enkom for dialogerna. "Oh, forgive me for my intrude" etc.
saraL
2007-08-20
ojoj, inget bra.. måste säga att jag blev besviken!!
AspotlessMind
2006-08-22
Skrattretande dåligt! Skådespelarna gjorde bort sig, kostymer, miljöer och framförallt manuset var kasst. Ett manus är riktigt dåligt om allt, karaktäreras personligheter, känslor, viljor måste utalas.
aud
2006-07-09
Tråkigt nog ganska dålig. Jag blev grymt besviken. Det här viset skulle nog fungerat bra som pjäs, men som film blir det fattigt.