3.5

Förnuft och känsla

När Mr. Dashwood dör ärver John, hans son från ett tidigare äktenskap, egendomen Norland Park. Mrs. Dashwood och hennes tre döttrar, Elinor, Marianne och Margret, får nöja sig med ett lågt underhåll. Johns snobbiga fru, Fanny, försitter ingen tid med att ta över Norland. Kvinnorna flyttar istället in hos Mrs. Dashwoods kusin.

Originaltitel Sense and Sensibility
Regissör Ang Lee
Manus Emma Thompson
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Hugh Grant, Kate Winslet, Emma Thompson, Alan Rickman, Gemma Jones, Greg Wise, James Fleet, Tom Wilkinson, Harriet Walter, Elizabeth Spriggs, Ian Brimble, Imogen Stubbs, Emilie François, Hugh Laurie, Imelda Staunton

hsimpson
2020-01-27
Miljöerna är fina, men skådespelarinsatserna kan jag inte säga detsamma om. Stereotypa karaktärer, lite för skitnödigt, och ett riktigt såpoperamanus.
2018-01-23
Nej! Inte min typ av film!!
2015-12-21
Oj vilken överraskning! Att jag skulle ömsom skratta, ömsom gråta och ömsom skrattgråta så mycket åt det här trodde jag aldrig. Ang Lee har en fingertoppskänsla som tilltalar mig och han lyckas få mig så engagerad i det här trots att det är så avlägset. Femman är banne mig inte långt borta och jag sitter och väger fram och tillbaka. Hjärnan protesterar en del men vad fan, jag låter hjärtat bestämma.
tota
2015-10-17
Manuset och dialogen är fantastiska. Fotot är också superb. Jag tror det här är den bästa filmatiseringen någonsinn av alla Jane Austens verk.
2014-11-08
Oscarbelönat manus efter förlaga till Emma Thompson och regisserat av Ang Lee. Denna filmen försöker inte vara något annat än romantik med mycket charm och härlig komedi i sin berättelse. Det är dock ett så fantastiskt hantverk att man inte förstår varför Ang lee gav sig på Hulken. Ang Lee ska göra filmer med starka känslor och fantastiskt foto.
Gigi1943
2014-07-23
Den här kan man se hur många gånger som helst men den dätr tråbocken Grant kan man ju blunda för ...
Sawatdeedrama
2014-06-14
Älskade den här versionen av Sense and Sensibility. Det var kul att se så många välkända ansikten i en Jane Austen film. Speciellt Alan Rickman, men även de andra skådespelarna. Dock saknades lite i den här versionen, som Sense and Sensibility (2008) gör bättre. Nevertheless, så var den jätte bra!
2014-06-12
Gemytlig Jane Austen-filmatisering av Ang Lee. Massvis med bra skådisar som gör bra insatser och allt, men jag hade inte haft något emot lite mer ångest i berättelsen. Men bra grejer är det. Bäst är Emma Thompson, Kate Winslet och Alan Rickman.
divaad
2014-05-05
Puttinuttimutti och ett evinnerligt pladder. Men på något sätt var den ändå rätt mysig och en bedårande ung Kate Winslet!
Bomkia
2014-01-04