2.8

Förföljd

Leigh bor ensam och blir ständigt trakasserad av en man som bor i ett närliggande hus. Till slut så söker mannen upp henne.

Originaltitel Someone's Watching Me!
Alternativ titel Hett objekt
Regissör John Carpenter
Manus John Carpenter
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Lauren Hutton, David Birney, Adrienne Barbeau, Charles Cyphers, Grainger HInes, Len Lesser, John Mahon

Hypostas
2013-12-06
Seg thriller, som är en av Carpenters mest ointressanta filmer. Typisk tvåa. Förstår inte varför alla skyller på skådisen som spelare huvudrollen när det finns så mkt annat att klaga på. Det här är en riktigt ful och trist TV-produktion. Carpenters sköna musik och Cinema Scope-foto saknas verkligen.
ziferN
2012-07-26
Småcharmig, helt ok och underhållande 70-talare som tyvärr inte var så spännande som jag hade hoppats på. Men filmen hade dock ett par stunder som faktiskt var lite spännande men det är ingen film man lägger på minnet precis, en bland mängden helt enkelt. Fungerar dock delvis för stunden. Carpenter kan bättre än det här. Svag trea.
emilstjernholm
2012-05-14
Trots att en del skådespelarinsatser är under all kritik får den en tvåa, mest pga den sköna sjuttiotalskänslan.
Fermis
2011-11-20
Lauren Hutton (?) är inte tillräckligt duktig för att hålla upp de många scener och trallar omkring och pratar för sig själv..
Rupe
2010-08-06
Ganska så spännande men slutet blev lite av ett antiklimax. Carpenter borde valt nån med lite obehagligare utseende att spela stalkern.
Philips
2010-05-02
Såg den i början på 80-talet och tyckte att den var spännande då. Välgjord och sevärd med en (gissningsvis) låg budget.
lekke
2009-12-16
Snickar-Johan har knåpat ihop en föga originell story i axelryckande habil Hitchcocksk TV-thriller. Filmens gräddiga färgskala och klädgarderob lär dock vara mumma för svenska modeskapare på Acne, Whyred, Velour et al som behöver knåpa ihop en ny S/S-kollektion. Kan nog egentligen inte rekommendera filmen till andra än komplettister till snickar-johan. Se mycket hellre "Fönstret mot gården" (eller De Palmas "Body Double" ifall man ska tvunget ha en snygg Hitchcock-ripoff). Betyg 1-going-on-2...
Scrite
2009-07-04
För direkt tankarna till "Rear Window" Carpenter är dock en mästare på att göra skräck med enkla medel. Det här är precis så han ska ha det ingen hög budget inga avancerade saker. Dessutom dryppte den av härlig 70 tals känsla. 3/5
DanielMott
2009-05-02
John Carpenter regisserade den här tevethrillern efter succén med Halloween. B-filmsdrottningen Lauren Hutton spelar självständiga bruden Leigh Michaels som just flyttat in i en modern höghusvåning. Det dröjer inte länge innan hon får en stalker på halsen som nästan driver henne till vansinnets rand; självklart kan inte polisen hjälpa henne och hon får ta saken i egna händer. Someone's Watching Me!, eller High Rise som den också kallades, är en stilfull historia som för tankarna till regissörer som Argento, Hitchcock (titelkortet skriker North by Northwest) och De Palma. Klart sevärd! Betyg: 3+
ray
2007-10-25
En "underground-carpentare". Känns nästan mer som en tidig De Palma pågrund av alla Hitchcock referenser. Mycket snygg film, med härlig 70-tals känsla.