Förbjuden kärlek

?Kom snart? var drottning Victorias sista ord till den person som kom att stå henne allra närmast i livet, läkaren Axel Munthe. Han är allas doktor på Capri. En Robin Hood som tar bra betalt av de rika för att gratis kunna hjälpa de fattiga. Kronprinsessan Victoria lever sen flera år i ett olyckligt äktenskap med Kronprins Gustav V, sedermera Kung, som alltmer underkastar sig sin homosexualitet. Victoria behöver en läkare och söker upp Axel på ön. De blir förtrogna och inleder en hemlig kärlekshistoria som varar livet ut.

Originaltitel Förbjuden kärlek
Alternativ titel Forbidden Love
Regissör Anders Wahlgren
Manus Anders Wahlgren
Genre Dokumentär, 2010-tal
Skådespelare Marie Richardson (röst), Peter Andersson (röst)

2018-03-30
En sövande dokumentär med uppläst dialog till lösryckta bilder från början till slut. Det nytagna skulle vilken turist som helst kunna fånga, ett enkelt sätt för dokumentärfilmare att fylla ut sina filmer.
chimandra
2017-01-06
En intressant historisk film om ett förbjudet relationsdrama. Tyvärr stördes jag mycket av att det var Peter Andersson och Marie Rickardson som gjorde speakerröstena, Jag hade uppskattat om Anders Vahlgren hade engagerat lite mer okända röster för nu såg jag bara Peter och Marie i andra roller och kunde inte sätta de två i dessa människor. Sedan upplevde jag att de mer gjorde sitt jobb de lät inte så övertygade i sina roller. Så för mig hade filmen gett så mycket mer äkthet om mer okända skådespelare fått ge röst åt desa storheter.
Krissla
2017-01-05
Ett annorlunda sätt att skapa en levande berättelse i en dokumentär. Kombinationen av två röster och makalösa bilder från då och nu gör att man förtrollas från början till slut.
solan
2016-08-28
Otroligt intressant. Varit intresserad av Munthe ända sedan jag första gången var på Hildasholm!
goeran
2016-08-27
Anders Wahlgren har lyckats återfinna mycket intressant gammalt film- och bildmaterial (som man trodde var försvunnit) till sin dokumentärfilm Förbjuden kärlek; om Axel Munthes och drottning Victorias långvariga kärleks- och vänskapsrelation. Detta i kombination med nytagna bilder från framför allt Capri är filmens stora behållning. Speakertexterna (baserade på brevcitat) som framförs av skådespelarna Peter Andersson och Marie Richardson är jag däremot inte helt entusiastisk över; men det är kanske ett bra sätt dramatisera en historia som många inte vet så mycket om.