3.1

Födelsedagsfesten

Stanley Webber är den enda gästen på ett nedgånget pensionat, och har så varit under en längre tid. Men en dag dyker två nya gäster upp, och den dagen råkar vara Webbers födelsedag. Vad vill de nyanlända? Vilka är de? Och är det verkligen Webbers födelsedag?

Originaltitel The Birthday Party
Regissör William Friedkin
Manus Harold Pinter
Genre Drama, Komedi, Thriller, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Robert Shaw, Patrick Magee, Dandy Nichols, Sydney Tafler, Moultrie Kelsall, Helen Fraser

TobiasRydén
2014-03-13
Kom i "Vem är rädd för Virginia Woolf"-filmatiseringens efterapningstid. Pjäsen är väl i sig kanske bättre än "Vem är rädd för...", men genomförandet för enformigt.

2012-08-29
Jätteskum på det där roliga och oroväckande Pinter-sättet, och Magee är alltid underhållande rubbad. Ett stycke gediget filmad teater.
fleurs_du_mal
2010-03-18
Något av det tråkigaste jag har sett. En sorts mera naturalistisk version av Beckett. Känns på alla sätt föråldrat.
jimmyringo
2009-10-12
Såg den på Cinemateket och hade hört mycket gott om den, men nu i efterhand kan jag säga att jag inte är imponerad. Stämningen är i filmen är riktigt skum och underlig och jag satt som ett frågetecken efteråt. Jag kanske borde se om den, men det har jag just nu ingen lust till.
Tonti
2009-09-28
Intressant men lite väl lång och skrikig.
KimEkberg
2009-09-27
Ännu en bra pinter och en bra Friedkin. Jag associerar också denna och de övriga Pinter med Kafka. det är något över hostiliteten. Den här var rå, rättfram och roligt absurd. snygga mörkerscener i sepia.
hampushoney
2009-06-18
Pjäsen är genialisk. Skulle vilja se filmen också
2004-05-27
Märklig och småbisarr film med lätta Kafka-vibbar och mörk underton.