Focus

Andra världskriget rasar i sitt sista fruktansvärda skede. Världen brinner och fördomar och hat frodas i askan. Alla är misstänksamma, alla är rädda. Så ock Lawrence Newman. Han tiger still. När han bevittnar ett överfall utanför sitt fönster blundar han för händelsen. Han är som alla andra i antisemitismens Brooklyn. Till den dag han träffar kärleken i form av den ståtliga, frispråkiga Gertrude Hart. Plötsligt bryter det helvete Newman varit så noga med att undvika ut. De rasistiska grannarnas fokus riktas plötsligt mot paret och förföljelsen tar sin början - kvar finns bara att slåss för överlevnad, men kanske främst för människovärde.

Originaltitel Focus
Regissör Neal Slavin
Manus Kendrew Lascelles
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare William H Macy, Laura Dern, David Paymer, Meat Loaf, Kay Hawtrey, Michael Copeman, Kenneth Welsh, Joseph Ziegler, Arlene Meadows, Peter Oldring

Stevie
2007-01-05
Bra film som behandlar detta ämnet mkt bra. Stark 3:a
Neva
2006-11-19
Manus och skådespeleri håller verkligen hela vägen, men castingen är lite konstig om man bara ser till utseende. Jag tror inte riktigt på att Macys utseende skulle vara uppseendeväckande på det sättet.
smichael
2006-11-04
Kan inte göra annat än att hålla med Luciphere...
Kurosawafan
2006-10-29
tvekar mellan 3 och 4 . Macy är bra men filmen saknar litegrann drivet i handlingen (kanske för att hans person är rätt tafatt?) OK svag 4
Luciphere
2006-10-22
Kan Macy göra en dålig rollprestation om han ens försökte? Tveksamt! I detta drama övertygar han som alltid. Filmens skrämmande och tyvärr aldrig inaktuella ämne är realistiskt skildrat.
Lavinia
2006-10-20
bra och intressant. skildrar rasism på ett mycket realistiskt sätt. fattas något i bildspråket och stämningen för att den ska få högre betyg.
KJ
2006-10-20
Macy är grym! Som vanligt.
jimmyringo
2006-10-19
Ett engagerande och gripande drama som tar upp saker som är aktuella även i nuläget, nämligen rasism. H Macy är strålande som medelklasstönten som först inte vågar ryta ifrån på allt som pågår omkring honom, men sedan börjar han långsamt att inse allt. Betyg=3,5.
September
2006-10-19
Intressant film som handlar om judeförtryck i USA under andra världskriget. William H Macy är bra liksom Laura Dern. Filmen griper tag i en.
emzee
2006-10-19
Angeläget ämne som bitvis skildras mycket träffande, men filmen griper liksom aldrig tag i mig. Kanske för att den är teatralisk på fel sätt?