2.1

Flykten från L.A.

Mannen med lappen för ögat är tillbaka. Kalla honom "Snake". Kurt Russell arbetar än en gång med filmskaparna John Carpenter och Debra Hill för att ge sig ut på Los Angeles på samma sätt som de gav sig på New York i "Flykten Från New York". Året är 2013. Snake Plissken kommer till Los Angeles efter att staden drabbas av kraftig jordbävning. Hans uppdrag är att bland ruinerna hitta det vapen som kan förinta världen. Missa inte när Snake surfar längs Wilshire Blvd, spelar basket på Coliseum, störtbombar nöjesparken Happy Kingdom och stöter på en hejdlös blandning av vänner och fiender.

Originaltitel Escape from L.A.
Regissör John Carpenter
Manus Kurt Russell, John Carpenter, Debra Hill
Genre Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, 90-tal
Skådespelare Steve Buscemi, Pam Grier, Kurt Russell, Stacy Keach, A J Langer, Georges Corraface, Michelle Forbes, Cliff Robertson, Valeria Golino, Peter Fonda, Paul Bartel, Bruce Campbell, Breckin Meyer, Leland Orser

Skapad 2019-11-09 av ray
1981 gjorde regissören John Carpenter en av 80-talets allra största kultfilmer, Sci-fiction/Thrillern \"Flykten från New York\". Där fick även Kurt Russell sitt stora genombrott. Efter att ha me...   Läs mer »

Dele
2021-09-13
En ganska märklig film som är hyggligt underhållande men knappast så cool som den försöker vara.
Starkbröl
2021-09-04
Svag tvåa! Flykten från N.Y. var en rätt episk rulle, som tack vare geniala filmiska val och praktiska effekter lyckades skapa en unik upplevelse genom att dölja en massa backstory och slänga in oss direkt i en hård, galen, dialogfattig värld. Denna film tar i princip samma manus, "uppdaterar" det och slänger in CGI-effekter. Tyvärr är försöket otroligt misslyckat -- datoreffekterna är riktigt usla, skådespeleriet är dåligt, Snake är inte längre cool, satiren är plågsam, och det som gjorde mycket av F.f.N.Y.-atmosfären -- det fantastiska och sparsmakade soundtracket signerat Carpenter själv -- har här ersatts av tredje klassens 90-tals-rock. Filmen är riktigt B vad gäller allt utom A J Langers ben, och det är konstigt att Carpenter i flera intervjuer sagt att han tycker att det här skräpet är "den bättre versionen" av storyn. Så kan bara någon tycka som egentligen inte förstått vad han håller på med, och haft turen att få hjälp av skickliga medarbetare. Se även: George Lucas.
2020-03-20
Nog känns Carpenter lite trött i det här stadiet av sin karriär. Det blir väldigt mycket upprepning, och mycket känns hafsigt, men nog är det också ganska bra underhållning. Upplägget, miljöerna och persongalleriet ger verkligen en solid grund att stå på, och här finns fortfarande en del kreativa idéer och dumroliga inslag. Basketsekvensen är ett exempel på det förstnämnda, och surfsekvensen på det sistnämnda. En svag trea räcker det till
2018-01-02
Var så länge sedan jag såg denna, men mins att jag inte alls gilla den!!
MaxMackan
2017-01-23
Kanske den sämsta uppföljaren som gjorts. Åtminstone den lataste. Det är nämligen nästan exakt samma film. Men allt är gjort sämre och fånigare. Framförallt är det försöken till humor och att göra Plissken till en superhjälte som är direkt pinsamma.

2016-10-12
Uppföljaren till New York blev såklart inte lika bra, men väl hygglig underhållning ändå. "Hygglig underhållning" låter som ett uselt omdöme men det är inte uselt. Kanske bara lite sömnigt.
gjoob
2016-09-22
Som sagt är det en upprepning av ettan i 90-talsstuk. Fånigare än den första, men minst lika underhållande. Jag kan dock inte bestämma mig om Kurt Russell är töntcool eller bara tönt.
DrJW
2016-07-02
När jag såg den här för första gången så blev jag inte lika impad som den första filmen, och den första filmen är en av mina absoluta favorit filmer. Efter att ha sett den här igen många år senare, så var den här inte lika dålig eller sådär som jag mindes den. Visst, handlingen är i princip samma som ettan och har även samma schtick, och eftersom den här gjordes på 90-talet så är cgi:en ingen vidare och green screen effekterna var uppenbara, och Che Guevara-liknande skurken är inte alls lika awesome som Isaac Hayes´s skurk roll, The Duke, från första filmen. Men filmen har ändå en underhållande action och Kurt Russell som Snake Plissken är fortfarande en bad ass och en av de bästa anti hjältar man har sett på film! Så de blir en svag 3:a på den här. Jag skulle gärna vilja se en tredje Flykten Snake Plissken-rulle med Kurtan i rollen och John Carpenter i regi igen, men just nu är de väl bara önsketänkande......
RickDekard
2016-03-05
Varför? Varför? Kurt Russell blir enkelt Kurt Usel! Varför? Varför?
2014-11-20
Egentligen ska man aldrig se en uppföljare innan man har sett den första filmen och särskilt när den första anses vara en kultfilm signerad John Carpenter. När denna film dock dök upp på TV tog jag chansen. En film liknande de man älskade som tonårskille, tuffa och konstiga typer som från Mad Max, stora vapen och massa action. Idag ej godkänd.