3.4

På blodig mark

Under den nazityska ockupationen av Nederländerna under Andra världskriget går ett kompisgäng med i motståndsrörelsen för att försöka befria Nederländerna.

Originaltitel Soldaat van Oranje
Alternativ titel Survival Run, Soldier of Orange, Flykt för livet
Regissör Paul Verhoeven
Manus Kees Holierhoek, Gerard Soeteman, Paul Verhoeven
Genre Drama, Thriller, Äventyr, Krig, 70-tal
Skådespelare Rutger Hauer, Jeroen Krabbé, Susan Penhaligon, Edward Fox, Derek de Lint, Lex van Delden, Eddy Habbema, Huib Rooymans, Dolf de Vries, Belinda Meuldijk, Peter Faber, Rijk de Gooyer

Starkbröl
2023-10-18
Hauer spanar upp mot himlen där flygplansljud hörs. Tyskarna anfaller! Synd bara att ljuden som hörs är från jetplan, slarvigt. Förskräckligt trist för övrigt och två och en halv timmes speltid är verkligen inte motiverat, en hel timme hade enkelt kunnat skalas av. Först mot slutet blir det lite spännande men det börjar också tidhoppas vilt i handlingen för att höja Rutgers status och komma fram till ett slut som tyvärr också är en besvikelse. Supersvag trea.
andmoreagain
2016-05-18
Tycker att Paul Verhoevens holländska filmer har ett schvung och "coolhet" som måste lyftas upp mer, så därför en fyra. Turkisk konfekt är en stark fyra och den här är svag. Samtidigt är det en stor film pga Rutger. Det är just en sån här film som man med lätthet kan svälja vilken Rutger Hauer-film som helst. Åh, Rutger, I love you.
Albion
2015-05-01
Skaplig historia som dock känns lite sunkigt berättad. Men på det hela taget fullt godkänd. Jag petar dit en stark 3;a i betyg, dvs 3+
Ful_fisk
2014-11-30
Äntligen har man då sett en av Paul Verhoevens holländska filmer! Detta är ett starkt krigsdrama som följer ett gäng vänner som under krigets gång lever olika människoöden, hamnar på olika sidor och upplever olika saker. Välgjort, spännande och bra! Rutger Hauer i huvudrollen och grym musik. Riktigt schysta grejer.
ClintanTheKing
2014-04-02
En stabil krigsthriller som börjar riktigt bra och fortsätter så fram tills ca 90 minuter in för att sedan bli ganska segdragen. Bra cast, där framförallt Hauer och Krabbé övertyger i rollerna. Saknas en hel del för toppbetyg men den var i alla fall värd att se.
#54
2013-06-23
Hyfsat underhållande.
karlmats
2013-03-15
En kompetent utförd film som har en intressant ansats, att visa kriget och dess aktörer ur ett mer nyanserat, icke-glorifierat, perspektiv. Dessutom har den ju Rutger Hauer, allt annat lika är det ju alltid ett strålande faktum. Tyvärr gillar jag den inte lika mycket i praktiken som på papperet. Den är för det första alldeles för lång för sitt eget bästa, klipp ner den med åtminstone en halvtimme så hade det blivit bättre. Dessutom tenderar krigsfilmer i sig inte att skapa nåt större engagemang hos mig, och dialogen lyckas inte överkomma den bryggan trots det ganska intressanta upplägget. Sen måste jag också tillstå att holländska är ett riktigt kråkespråk, de scener när de (inte så) nobla tyskarna pratar är en fröjd för mina öron. Det påverkar nog upplevelsen mer än jag skulle vilja. En stark 2a ändå men Verhoeven har gjort mer underhållande verk, både i och utanför Holland.
jeremy_jones
2012-07-08
Bumpar upp den ett betyg såhär ett par dagar efteråt. tycker att den växer i efterhand. Att den bygger på en biografi skadar inte heller i det här fallet. (3/6)
jeremy_jones
2012-07-05
Väldigt lovande, och den har sina stunder, men allt som allt är det en besvikelse. Hade kanske behövt lite mer "Verhoeven" (2/6)
Virrpanna
2012-02-24
Väldigt lång, men den gick verkligen att se. Början var lite rörig innan man kom i in vilka alla var. Gillade drottningens replik: "Hade du inte kunnat råka bomba slottet"