3.9

Flykt

Amin är en framgångsrik akademiker med en smärtsam hemlighet. I snart 20 år har han hållit den inom sig, men när han ska gifta sig känner han att det är dags att tala ut. Amin tar oss tillbaka till 1990 när han som pojke flydde från Afghanistan till Danmark. Osäkerheten och rädslan satte djupa spår och nu måste han konfrontera sitt förflutna en gång för alla.

Originaltitel Flee
Alternativ titel Flugt
Regissör Jonas Poher Rasmussen
Manus Jonas Poher Rasmussen
Genre Dokumentär, Animerad, Krig
Skådespelare Rashid Aitouganov (röst)

svältaren
2024-02-27
En lärorik och rörande historia, väl berättad och gestaltad. Den sortens film man önskar skolelever fick i läxa att se.
Eugen
2022-03-30
Jag tyckte om den här! De närmast minimalistiska animationerna gör att åtminstone jag fyller ut väldigt mycket med min fantasi, vilket gör att historien hamnar i fokus. En berörande och vacker film.
fisk0
2022-03-12
Riktigt intressanta berättargrepp jag inte kan minnas att jag sett i en animerad film tidigare. Många scener var otroligt snyggt gestaltade också, men tycker inte de lyckades något vidare med barn i dagsljus, de såg riktigt skeva ut. Panik/mardrömsscenerna var fantastiska dock. Gillade hur den växlade med animerade scener och filmat arkivmaterial också.
2022-01-31
En sådan där film som bara sitter. Lysande grundberättelse som är omöjlig att inte bli insugen i, och även ifall gestaltandet är väldigt lånat från den fantastiska Waltz With Bashir så fungerar det i stort sett precis lika bra här också. Själva animationerna var kanske inte världsklass, men det gör inte så mycket, det fungerar lite som fotot i en dokumentär, det behöver inte vara knivskarpt så länge det som skildras är äkta. Den här filmen är mycket äkta. Helt klart i toppskiktet 2021.
Albion
2021-11-08
Tänkvärd film. Det finns alltid en historia att berätta bakom varje människa och vissa har fått kämpa mer än andra för att få en dräglig tillvaro. Ungefär så. Betyget blir en stark 3;a, 3+
Edwina_LaSalle
2021-09-02
Någon som vet vilken låt det är som spelas i bar/disco-scenen? Skrämmande aktuell. Riktigt sevärd!
OffTheGround
2021-08-21
Blir inte riktigt så berörd som jag skulle vilja, men ändå. Stark trea.