3.3

Flowing

Filmen utspelar sig i och kring ett geishahus i Tokyos nöjeskvarter; där ägarinnan Otsuko kämpar för att bibehålla den traditionella geishaverksamheten (och för den ekonomiska överlevnaden) under den bistra efterkrigstiden. I filmen får vi följa kvinnornas liv och kamp genom ögonen av Oharu - den nya tjänstekvinnan från landet - som tar hand om alla som bor i huset. Filmen bygger på en roman av författarinnan Aya Koda som handlar om hennes egna erfarenheter som anställd i ett geishahus.

Originaltitel Nagareru
Regissör Mikio Naruse
Manus Toshirô Ide, Sumie Tanaka
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Isuzu Yamada, Nobuo Nakamura, Seiji Miyaguchi, Daisuke Katô, Kichijiro Ueda, Chieko Nakakita, Hideko Takamine, Haruko Sugimura, Kinuyo Tanaka, Mariko Okada, Yoshie Minami, Sumiko Kurishima, Natsuko Kahara, Kumeko Otowa, Kumeko Onba

Sznax
2012-05-05
Naruse plockar fram en av sina bästa filmer med en grupp skådespelare som verkligen stärker filmen. Filmen är väldigt lik Mizoguchis Street of Shame (gjorda samma år dessutom, men inte lika vass) och är presenteras en grupp intressanta och förankrade karaktärer. Manuset är väldigt bra och tar sig hela tiden framåt på ett logiskt sätt. Sugimura stjäl som vanligt filmen. Betyg 7.7
foppa99
2012-04-25
karaktärerna är genuint fulländade: porträtteras underbart
Lillaprinsen
2012-04-10
Har i dagsläget sett sju filmer av Naruse och undantagslöst är de väl sevärda för vardagsskildringarna. Den engelska titeln till denna film belyser det som jag gillar allra mest med hans konstnärskap. Livet är flytande som ett vatten, menar Naruse. Däremot tvivlar jag mer och mer på hans regiförmåga. Klippningen är ofta abrupt (vilket ibland fyller sitt syfte, inbland inte), musikanvändningen lämnar en del att önska (fin musik dock), men framförallt introducerar han för många biroller som sedan försvinner. Jag förstår att detta kan gå hand i hand med hans regifilosofi, men för mig blir det helt klart mest till nackdel. Dock gäller det inte alla filmerna i lika stor mån och några är riktigt lyckade. Dock gäller det i högsta grad "Flowing". Fast skådespelarregin är förstås klanderfri.
Tonti
2008-10-05
En film som sakta men säkert biter sig fast och till slut blir riktigt fin och intressant. Naruse är verkligen en mycket bra regissör och det känns betryggande att ha runt 80 osedda filmer kvar av honom. Almodovar borde se och lära.
seriost
2007-02-27
ingen handling och tråd whatsoever. då hjälper det inte om man har bra skådisar till hands.
goeran
2007-01-06
Den första fullpoängaren i Naruse-boxen. En fantastiskt inlevelsefull och fascinerande film om kvinnors vardag och liv i en kultur (och i en profession) som vi vet så lite om. Alla skådespelerskorna gör extraordinärt bra insatser men om jag skall framhålla två så är det den magnifika Isuzu Yamada som geishahusets ägare Otsuko och den alltid lika suveräna Haruko Sugimura som Someka; äldre geisha i huset.