2.3

Flottans överman

Fabian Bom åker till Spanien och exportrådet för att lansera Sverige. Han åker dit med kryssaren Tre Kronor. Under resans gång får han besvär att hålla isär två damer, dels exfästmön Gullan och dels den frigjorda Linnea.

Originaltitel Flottans överman
Regissör Stig Olin
Manus Nils Poppe
Genre 50-tal, Komedi
Skådespelare Nils Poppe, Harriet Andersson, Sigge Fürst, Yvonne Lombard, Git Gay, Gösta Bernhard, Sven-Eric Gamble, Sten Gester, Fritiof Billquist

Murvel48
2014-10-06
Som film betraktat är det förstås uruselt - men lite småcharmigt och underhållande är det allt. Tvåa med darr på ribban.
eandersson
2013-03-11
Verkar ju bara vara jag som tycker detta var en rätt bra rulle. Slutet känns en aning nedbantat och kompromissat, det var lite abrupt. Harriet är här lika vacker som hon är en duktig skådespelare och Poppe sköter sig väl som Svarjes egna lilla Chaplin.

2013-02-18
Snygga färger och våldshumorn när han drämmer en gitarr i skallen på en grabb och sedan spelar på gitarren var lite rolig. Det påminde om roligare animerade filmer från USA och 20/30-talet. Annars? En enda stor gäspning. Att så många bra skådespelare är mer i sånt här, som inte ens är larvigt, är nära på sorgligt.
yrkeschaufföre
2013-02-18
Jag gillar: Färgen, Poppe och Harriet Andersson. Resten är verkligen riktigt dåligt! Jag hade en tvåa tidigare men här finns ingenting.
kennert
2010-11-14
Riktigt dålig.
hannibalhayes
2008-05-28
Rätt tråkig...
TobiasRydén
2008-05-28
Knappast den bästa Bom-filmen, tyvärr finns för få scener där Poppe får visa sin slapstick-talang helt ut. Den är trevlig förstås och så där naivt rolig, men den blir tråkigare mot slutet. Göthe Grefbo är vid sidan av Poppe roligast i en biroll som kypare.
FabianBom
2008-04-09
Klassisk Poppe film, Näst bästa Fabian Bom!
yrkeschaufföre
2007-10-02
Var det någon som ville åka på semester eller? Riktigt dålig, annars brukar jag gilla Nils Poppe.