3.4

Floating Clouds

Efter andra världskriget lever Yukiko i sönderbombade Tokyo. Hon vill fortsätta den kärleksaffär som hon inledde med Kengo under deras tjänstgöring i Indokina under kriget men han har flyttat tillbaka till sin hustru (som han inte vill lämna). Yukiko försöker få ett anständigt jobb, men har ingen vidare lycka, och tvingas då låta sig försörjas av andra män.

Originaltitel Ukigumo
Alternativ titel Flytande moln
Regissör Mikio Naruse
Manus Yôko Mizuki, Fumiko Hayashi
Genre 50-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Nobuo Kaneko, Masayuki Mori, Daisuke Katô, Chieko Nakakita, Noriko Sengoku, Hideko Takamine, Mariko Okada, Isao Yamagata, Heihachiro Okawa, Kan Hayashi, Mayuri Mokusho, Fuyuki Murakami, Roy James, Akira Tani, Seijiro Onda

origC-J
2014-11-18
Typiskt japanskt 50-talsmelodram om en lidande kvinna. Men välgjort, fint spel och en stark sista del räddar filmen. Främst styrkan är nog skildringen av Japan efter kriget. Svag fyra.
KimEkberg
2014-11-04
moln på drift. smäktande på gränsen till det patetiska. jag gillar när de sitter och lyssnar på medelhavsmusik på liten radio, och ser allmänt dekadenta ut.
emilstjernholm
2013-11-22
Scenariot påminner lite om när äldre människor träffas och jämför krämpor: "mitt liv är hemskt" "- då skulle du bara veta hur hemskt jag har det!". Den har sina vackra stunder men de kommer för sällan för att jag ska känna mig engagerad i människoödena.
Engravadlax
2013-08-17
Vet inte om det är innehåll eller utförande som gör att jag inte blir engagerad, eller om det helt enkelt är för antikverat. I vilket fall som helst var detta fullkomligt ointressant för min del. (5/10)
foppa99
2012-07-05
poemen (eller va det e) i slutet är Verkligen pricken över i:et.
Sznax
2012-03-08
Väldigt välgjord och med precis rätt ton rakt igenom. Relationen mellan huvudrollerna är helt fantastisk och spelet gnistrar verkligen. Musiken är ibland lite överdragande men står också för väldigt mycket av stämningen. har dock lite för mycket svackor och Naruse lyckas inte riktigt få till det där extra draget som filmen kunde behövt. Betyg 7.6
goeran
2008-01-27
Ännu ett komplicerat och formfulländat relationsdrama av Naruse; Hideko Takamine är helt perfekt i huvudrollen som Yukiko men även Masayuki Mori är mycket bra som Kengo.
Blärkan
2005-04-07
Formmässigt ungefär samma stil som Ozu, annars är filmen i princip Ozus motsats; deppig, negativ och icke-hoppingivande. Men mycket bra.