3.1

Flickan och räven

En dag träffar en ung flicka på en räv. Hon blir fascinerad av det vackra djuret och vill bli närmare bekant. Flickan väntar och letar i skogen många långa dagar. Men så, plötsligt en dag, dyker räven upp och sakta men säkert växer en vänskap fram.

Originaltitel Le renard et l'enfant
Alternativ titel The Fox & the Child
Regissör Luc Jacquet
Manus Luc Jacquet
Genre Äventyr, Drama, Familjefilm, 2000-tal
Skådespelare Bertille Noël-Bruneau, Isabelle Carré, Thomas Laliberté, Ambra Angiolini (röst)

Noseman2005
2015-10-17
Mycket väl filmad berättelse, som förvisso är rätt innehållslös. Känns ändå som att den ligger på rätt sida som "seriös" och barnen gillade den också. 6/10
Caziopeia
2015-03-20
Oerhört vacker natur och djur. Väldigt långsam, stillsam och gullig film. Absolut noll action, mer som en lågmäld naturfilm med en berättelse i. Trevlig. Skön omväxling till animerade Disney / Pixar barnfilmer. Pluspoäng i genushänseende.
DanielMott
2010-01-14
Jag vet inte riktigt varför Le renard et l'enfant översatts till Flickan och räven på svenska, men det sammanfattar i vilket fall som helst hela filmen på ett ganska bra sätt. En sedelärande liten historia från Frankrike, med en något irriterande flicka och vackra rävar. Betyg: 3
lekke
2009-07-20
bör ses för de fina naturbilderna.
Gil
2009-06-08
Snyggt att skrämma fem vargar med en papperspåse
federico033
2009-05-11
naturromantik som skulle få David Attenborough att rodna, tyvärr så kommer inte filmens budskap - njut av naturen som den är och försök inte förändra den, tillräckligt tydligt. P.S. lite extra beröm till igelkotten den är bara med ett par minuter men stjäl hela filmen
Zuzz
2009-05-09
Jag blev så arg så arg så arg, och jag förstår verkligen mitt eget förakt mot mänskligheten. Och när ungen blev korkad hatade jag henne med. Om man bortser från de stora portionerna idioti som gjorde mig sjukt upprörd och utlöste en kaskad av fula ord, så var den en helt okej film. Men jag antar att en stor del av pöängen är att man skall bli upprörd och arg och se djur för vad de egentligen är, fria underbara varelser som är fyllda av mystik som man bör känna den allra högsta vördnad för. Jag tycker att man borde visa den filmen för alla barn så att de inte blir likadana idioter. Sluta jaga djur! Sluta ät djur! Sluta tämja vilda djur! Låt alla djur bara få vara.