3.4

Flickan

Uppväxtskildring om en tioårig flicka som lämnas ensam i sitt hus 1981 och får upptäcka vuxenvärlden på egen hand medan hennes föräldrar är i Afrika och hennes moster åker ut på seglats.

Originaltitel Flickan
Alternativ titel The Girl
Regissör Fredrik Edfeldt
Manus Karin Arrhenius
Genre Drama, Familjefilm, 2000-tal
Skådespelare Blanca Engström, Leif Andrée, Shanti Roney, Annika Hallin, Tova Magnusson, Calle Lindqvist, Maria Langhammer, Krystof Hádek, Emma Wigfeldt, Michelle Vistam, Vidar Fors, Mats Blomgren, Per Burell

Skapad 2019-11-05 av connya
Svensk film beskylls oftast lite väl orättvist för att sakna kontraster - produktionen består, enligt de som avfärdar den, av Beck-filmer eller den numera utdöende trenden av ungdomsdraman som v...   Läs mer »

2017-09-29
Skum film, skum flicka och otroligt seg film!!!!
Körsbär
2017-02-21
Jadu.....
TURGUT
2016-08-02
Konstnärligt snyggt men inte en film i min smak.
cruze
2015-08-09
Svag tvåa. Vad är det med svenskar och deras kärlek till menlösa händelsefattiga tidsdokument?
Dutch
2014-09-21
Dravel
Anastacia79
2014-07-05
Vacker film och flickan är en underbar skådespelare. Älskade rekvisitan från 80-talet. Den skulle fått en fyra om handlingen hade varit lite mer innehållsrik, det kunde bli lite tråkigt emellanåt.
snyltare
2014-06-26
Fin, långsam och fängslande. Jag trodde att magin skulle brytas när barnen kom och tittade, men den höll även för lite bakgrundsljud i stil med "Är det hennes mamma?", "Varför blev hon arg?" och "Han dog nog". Det är ett riktigt bra betyg. Tycker bara att ämnena kändes lite slappt valda ibland. Men fint. Och lite spännande med.
Taandborste
2014-01-02
Mycket snygg film, men innehållet var lite väl glest.
Jennyshima
2013-09-30
Mycket bra skådespeleri, tyvärr saknas djup i historien för att jag ska kunna ta den helt till mig. Filmen blir mer episodisk. Ett stort plus för alla detaljer som gör att jag som tittare verkligen känner att jag är tillbaka till 1981.

2013-08-11
Okej film.