3.8

Fjärilen i glaskupan

Journalisten Jean-Dominique Bauby drabbas av "locked-in syndrome". När han väl vaknar upp är han förlamad, och kan varken tala eller röra sig. Ena ögat är det enda han kan röra, och med detta enda kommunikationsmedel författar han sin bok "Le Scaphandre et le papillon".

Originaltitel Le scaphandre et le papillon
Alternativ titel The Diving Bell and the Butterfly
Regissör Julian Schnabel
Manus Ronald Harwood
Genre Drama, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner, Marie-Josée Croze, Isaach De Bankolé, Niels Arestrup, Jean-Pierre Cassel, Emma de Caunes, Patrick Chesnais, Anne Consigny, Max von Sydow, Michael Wincott, Marina Hands

stenemo
2013-03-31
verkar inte vara min typ av film, men inte sett klart den så inte betygsatt
hestret
2013-02-08
Visst att den har vissa originella grepp - jag gillar till exempel hur vi inledningsvis får historien berättad enbart från Jeans perspektiv. När man frångår detta blir det lite för mycket sentimentalt crowd pleasing (varför ska han bli kär i sin "fru" igen liksom?) och i slutet vid tågstationen frångår man helt de regler för narrativet man etablerat tidigt. Tyvärr har Schnabel också langat in många tröttsamma och övertydliga metaforer och symboliska grejer som också drar ner filmen rätt mycket. Dock är det genomgående duktiga skådespelare i filmen, med allra mest von Sydow. Vi bjuds också på ett mycket fint foto med många vackra miljöer, något som jag tycker verkar vara underskattat med filmen. Det blir nog en mellanstark till svag trea för mig. En medelmåttig överskattad film.
Ponsbach
2013-01-28
Förvånansvärt ytlig med tanke på hur mycket ångest och sorg det måste finnas. Visst är det en tragisk och fantastisk historia. Men som åskådare var det väldigt lite man fick veta och uppleva. Mycket berättarröst .
hsimpson
2013-01-26
Fin och gripande, men jag har väldigt svårt för den subjektiva kameran (även om den självklart är ett intressant grepp som till viss del fyller sitt syfte). Någonstans känner jag att det hade gått att göra något mycket bättre med det här materialet. Trean är förhållandevis stark, men det var allt en liten besvikelse. Hade högre förväntningar.
Ola_Schubert
2012-11-25
Mycket intressant med inifrån perspektivet. Men till slut så blev jag ganska blasé. Det som upprörde mig mest var väl den iof mycket vackra, men ack så religiösa terapeuten. En svag fyra i betyg får denna film utan vidare, speciellt som den bygger på en verklig händelse.
2012-11-05
Ett bra och annorlunda sätt att betrakta en människa inifrån instängd i sin egen kropp, men också jobbigt innan jag vande mig och hade kanske inte tyckt om det om allt hade varit filmat så, det vet jag förstås inte! Jag kunde verkligen känna hans frustration att inte vara hörd och inte kunna påverka. Mycket bra utfört och ibland nästan komiskt, så där blev det dubbla känslor för får man skratta? Mycket vackra människor i denna filmatisering av en verklig händelse som blev en bok, undrar om det var medvetet? Jag tyckte hur som helst om filmen och det blir en stark trea.
ziferN
2012-11-04
Väldigt bra, gripande, vacker, intressant och tankeväckande film som har en story som är helt klart intressant och oerhört gripande. Skådespelet är fenomenalt och jag älskade verkligen kameraarbetet utifrån hans perspektiv, det skapade en mer realistisk del i filmen och det kändes på ett sätt att jag var lika förlamad som honom, att jag inte kunde säga det jag ville säga.. Blev t.o.m. kär i talpedagogen måste jag nog allt säga. Filmen är även väldigt vacker och konstnärlig i sin helhet med sina vackra bilder på tex. landskapet. Men jag ska vara ärlig, filmen blev enligt mig lite oengagerad under dom sista 20 minuterna, jag kände mig inte lika insatt då som jag gjorde innan. Men detta är ändå en bra film i helhet och speciellt med tanke på att den är baserad på en sann historia. Men det bästa med filmen var scenerna mellan huvudrollen och Max von Sydow, oerhört välgjort och gripande. Jag kan notera att jag började släppa ett par tårar när han pratade med honom i telefon. En annan sak som jag måste tillägga är att filmen blir underbart emotionell utan att bli sådär amerikanskt smörig, vilket är underbart. Äkta emotionell. Betyget landar på något mellan en stabil och en svag fyra. Hur som helst, sevärd!
ryderup
2012-08-19
Filmen har en gigantisk fördel av att vara baserad på verkliga händelser. Fruktansvärt livsöde och gripande porträttering av det. Enda nackdelen jag kan se med filmen är att man tyvärr inte vågar gå all-out med den subjektiva kameran utan överger den en bit in i filmen.
AddeColciago
2011-12-14
Väldigt effektiv berättarteknik. Tillsammans med en gripande, nästan ofattbart tragisk, berättelse är det en odiskutabelt stark film.
HerrGoldstein
2011-11-10
Otroligt snyggt filmad och hemskt gripande!