3.4

Five Easy Pieces

Robert lever i en liten stad och arbetar på en oljerigg. Han har en ledig attityd till livet.

Originaltitel Five Easy Pieces
Regissör Bob Rafelson
Manus Carole Eastman
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Jack Nicholson, Karen Black, Susan Anspach, Sally Struthers, Lois Smith, Fannie Flagg, Richard Stahl, Billy Green Bush, Helena Kallianiotes, Toni Basil, Ralph Waite, John P Ryan, William Challee, Irene Dailey, Marlena MacGuire

Raimo_1985
2014-01-04
Stark trea, 3,7. Mest för att det nästan är en Jack Nicholson one man show, och karaktären one man show. Tre helt galna scener. Jag trodde nog att den skulle vara ännu bättre. Men den kanske växer i huvudet.
Dutch
2013-09-10
Stabilt drama men inget man vill se om precis.
2013-09-08
Snyggt, välspelat och stabilt i ett makligt tempo. (8/15)
AlbinWesley
2013-08-15
På det stora hela absolut en bra film, men när allt kommer omkring ser jag inte riktigt vad den vill. Inte för att alla filmer måste ha en mening och ett mål, men emellanåt känns den lite väl planlös. Sen är ju Nicholsons karaktär en av de mest osympatiska i filmhistorien, vilket jag har svårt för, så det blir ingen fyra här inte.
Spook
2013-01-12
Tyckte inte var så bra som alla säger här...
#54
2012-09-02
Den här filmen blir bara bättre och bättre ju längre den fortgår.
vieekk
2012-08-02
Jack Nicholson spelar sin vanliga, "douchiga" roll: är ett svin, håller sin dumma kvinna kort och jagar ständigt efter andra donnor bakom hennes rygg. Kanske inte direkt någon nyskapande film, men den känns ändå så naturlig i sitt sätt att man inte kan undvika att fångas—om man undantar de scener då Bobs (Nicholsons karaktär) kvinna använder bebisröst för att understryka hennes brist på intelligens. Tro det eller ej så kommer Bob faktiskt från en lite finare familj än vad man kan gissa från hans ströjobb på oljeriggar och hans umgänge, bestående av allehanda mer eller mindre utslagna människor. Bobs bakgrund som konsertpianist kommer sakta men säkert i kapp honom. Fint Tammy Wynette-soundtrack bjöds det också på. 4−/5
Pugie
2012-04-13
Bra slut. Tänkte ge en trea först men ändrade mig efter den scenen.

2012-04-05
Filmen vandrar lite hit och dit och huvudpersonen är föga tilltalande, men Nicholson lyfter förstås det hela. Känns lite överskattad.
Jonas77
2012-03-23
Betyg 4-. Känns väldigt välgjord men inte riktigt min typ av film antar jag.