Firman

Den nyutexaminerade advokaten Mitch avböjer erbjudanden från stora advokatbyråer när en Memphis-baserad byrå erbjuder honom 20 procent högre lön. Snart visar det sig dock att byråns affärsverksamhet är tätt knuten till organiserad brottslighet och Mitch tvingas ta stora risker för att ta sig ur med sin licens och sitt liv i behåll.

Baserad på romanen The Firm av John Grisham från år 1991.

Originaltitel The Firm
Regissör Sydney Pollack
Manus David Rabe, David Rayfiel, Robert Towne
Genre Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Tom Cruise, Jeanne Tripplehorn, Gene Hackman, Hal Holbrook, Terry Kinney, Wilford Brimley, Ed Harris, Holly Hunter, David Strathairn, Gary Busey, Steven Hill, Tobin Bell, Barbara Garrick, Jerry Hardin, Paul Calderon, Jerry Weintraub, Margo Martindale

Skapad 2019-11-09 av
Klassisk maffiafilm av Sidney Pollack med Tom Cruise i huvudrollen. En film om maffian i USA och deras fasad med en advokatbyrå. En mystisk och förvisso skrämmande film. När Mitch McDeere (Tom Cr...   Läs mer »

Sheepy
2024-01-18
Underhållande och spännande dramathriller som trots sin längd aldrig blir tråkig. Skådespelarprestationerna är över lag stabila även om Mitch McDeere (Tom Cruise) övergång till actionhjälte i den senare akten är lite svårsmält. Vissa delar av filmen känns även något daterade och då kanske framför allt hanteringen av otrohetsaffären och Holly Hunters karaktär. Sekvenserna som involverar Eddie Lomax (Gary Busey) är även något serietidningsaktiga och passar inte riktigt in i filmen.
Dele
2021-09-28
Välgjord thriller som utan att sticka ut speciellt fyller sin funktion att underhålla under speltiden.
2021-05-12
Tät och spännande, kändes inte alls så lång som den var. Sedan kanske det inte är en film som lämnar ett djupare intryck. Men en god spänningsfilm är det, och jag gillar såväl musiken som skådespelarna.
andmoreagain
2021-01-01
Pianoklinket gör fan i mig hela filmen! Annars härligt "90-tal".
BenStiller
2020-08-02
Skådespelare som Gene Hackman och Ed Harris gör vilken film som helst litet bättre, så även här. Filmen bygger på en bok av John Grisham, gör inte riktigt boken rättvisa, men hyfsat spännande ändå. En snutfager ung Tom Cruise sköter sig OK, men Gary Busey och Holly Hunter i biroller känns inte trovärdiga. Filmmusiken känns fullkomligt malplacerad och sänker både spänningen och helhetsintrycket en smula. En 3:a får den!
2019-07-23
Helt okej film, kanske inget som håller sig kvar, men, men...
2018-11-10
Ytterst välgjord&sevärd drama thriller med en sjujävla puls och stabilitet. Alltid trevligt återuppliva gamla 90tals thrillers en mörk höst dag. Många kända ansikten som är med. Sen att musiken är väldigt bombastisk och träffsäker. Det spårar en aning mot slutet men annars väl investerad tid.3+
BarryHero
2018-11-01
Har sett Simpsons-avsnittet som bygger på denna film/bok som ger en lite väl höga förhoppningar på denna film. Den är dock helt OK men när man på förhand hör om "den otäcka sanningen" om firman så känns sanningen lite lam när man hade höga förväntningar. Många kända och duktiga namn här dock och Tom Cruise är väldigt duktig faktiskt och i sin prime här får man nog säga. Intressant musik som jag inte vill såga eftersom den blev oscarsnominerad.
Olof_Gronlund
2018-07-16
90-talsfilmer är bättre än nuvarande. Tycker denna har allting och man blir inte uttråkad under 2.5h som man brukar kunna bli. Cruise sköter sig bra och spelar rollen med bravur. Gillar filmer som har med lag och rätt att göra. Känns som en stabil rulle, utan att för den sakens skull lyfta rejält. Lite för förutsägbar för min skull, men en start trea.
Albion
2018-06-28
Omtitt efter 24 år. Alltjämt en spännande och välberättad historia som lider lite av 80-talskänslan trots allt. Betyget får stå kvar på en 4;a, även om den blir svag denna gång, dvs 4-