2.7

Finch

På en postapokalyptisk jord lär sig en robot, byggd för att skydda livet för sin skapares älskade hund, om livet, kärleken, vänskapen och vad det innebär att vara människa.

Originaltitel Finch
Regissör Miguel Sapochnik
Manus Craig Luck, Ivor Powell
Genre Drama, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Tom Hanks, Caleb Landry Jones (röst), Lora Martinez-Cunningham, Marie Wagenman, Oscar Avila

mammene
2022-09-24
Ett stort plus är att få se Tom Hanks, om någon ska göra en sådan här roll bra så är det han. Trots att handlingen är postapokalyptisk så är det en lättsam film, mest om vänskap och hur den utvecklar sig. Det är en samling sköna figurer, med god humor. Är så tacksam att man koncentrerade sig på det och inte lade in en massa effekter och action, den spänningen som fanns räckte för mig. Kändes som man koncentrerade sig på vänskap och djupa känslor, stark trea.
StureStenhög
2022-09-23
Kan väl bäst beskrivas som en buddy comedy med Tom Hanks och C3PO, och det blev inte alls så dumt. Roboten är en härlig filur, och han och Hanks har bra kemi tillsammans, vilket i stort är vad filmen bygger på. Det är småroligt och småtrevligt mest hela tiden, och allt utvecklar sig på ett ganska naturligt vis
Olof_Gronlund
2022-06-30
Velade mellan tvåa och trea, men den är ju fint gjord, men blir lite långtråkig ändå. Svårt att bedöma en skådespelarintsats på en person som inte visar så många olika känslor eller har medspelare. Den fungerar att titta på iaf.
HerrNenne
2022-04-04
2021-11-05: Börjar på ett sätt som får mig att bli hoppfull men blir snart bara en barnfilm med en klumpig robot. Ingenting händer. Tom Hanks försöker men vad är detta ens.
Christofer
2022-02-22
2022-01-03: Hyfsat men aningen lågt tempo och med vissa frågetecken i själva historien… 3-
cedmoy
2021-11-22
Har man aldrig sett en film innan så är det nog en trea. Eventuellt,
schygge
2021-11-18
Känns som att manus eventuellt skrivits av en AI. Skriven utifrån ”hur man borde göra en film”, så helt ok men väldigt låg kreativitet. Lite som att manusförfattaren egentligen inte ville göra en film, för att det är för jobbigt att skriva djupa karaktärer, eller backstories, eller bädda för att mer kan hända efter filmen är slut. Kanske var de tvingade att göra denna film, och gjorde minsta möjliga ansträngning med manus för att lägga pengarna på Tom Hanks lön och snygga miljöer? Vill säga Netflix-djup, men nu minns jag ju att det är en Apple-film vilket förklarar det hela.
Borrman
2021-11-15
Ganska kass faktiskt. Klassisk merikansk smörja som inte lär en någonting.
ShenLong
2021-11-12
egentligen inte dålig, bara ganska tråkig
PeterTheW
2021-11-09
Snygg och bra, bitvis lite långsam.