2.6

Dödens våning

Ett ungt par, Clara och Mario, letar efter en ny lägenhet att flytta in i. En annons som legat i Marios brevlåda leder dem till ett nästan övergivet, gammalt hyreshus i utkanten av staden. Clara är gravid och mår dåligt och vill bara därifrån, men Mario föreslår att de av artighet ska låta hyresvärdinnan visa runt dem först. Frågan är om hon kommer att låta dem återvända.

Originaltitel Películas para no dormir: Para entrar a vivir
Alternativ titel Films to Keep You Awake: To Let
Regissör Jaume Balagueró
Manus Jaume Balagueró, Alberto Marini
Genre Skräck, 2000-tal
Skådespelare Macarena Gómez, Nuria González, Adrià Collado, Ruth Díaz, Roberto Romero, David Sandanya

TheHorrorfan
2015-02-09
Väldigt speciell. Gillar utförandet och tycker att filmen faktiskt tjänar på att vara så kort.
silvertrain
2013-09-27
En bra, otäck, intresant och lite speciell rysare. Man kände verkligen obehaget i storyn. Bra fart är det också mest igenom hela filmen. Även en ganska bra twist som de fått med också. Det kanske är lite mycket skrik ibland, men det är ingen fara med det. Stark trea!
Kriffot
2012-05-16
helt ok. Rätt intetsägande men det funkar. Minimal story utan några direkta vändningar.
Placebohoe
2010-12-15
Jag blev positiv överraskad. Jag gillar miljön som bidrar till att man själv känner sig instängd och alla blodscener är bra gjorda. Det enda negativa är att jag önskar att den hade varit lite längre så att man kunde ha fått reda på ännu fler saker kring karaktärerna.
Slakob
2010-11-01
En aning för kort, men jag gillade den morbida känslan. Schyssta milijöer var det också.
brtkrbzhnv
2010-02-08
Det som är bra är att mäklerskan är söt och att den övergripande handlingen är trevlig. Det som är dåligt är att protagonisterna beter sig absurt korkat, typ låter bli att plocka upp vapen de står några decimeter ifrån när de blir anfallna. Men filmen var på det hela taget åtminstone bättre än La habitación del niño.
ninniblue
2010-01-15
En tvåa för att galna tanten var riktigt läskig,henne skulle inte jag vilja ha varken som granne eller mäklare..hua.
petson81
2010-01-07
Usch och fy
haajen
2009-07-06
En förövning (för denna gjordes väl innan)till REC. Långt ifrån felfri men engagerar hyfsat under den dryga timmen.

2009-07-03
Regissören Jaume Balagueró gjorde några bra filmer tidigare, men dennes två senaste är rejält bristfälliga om ni frågar mig. Rec kunde inte övertyga mig alls. Här är den biten åtminstone aningen bättre då själva iden inte är densamma. Men jag vete tusan om jag någonsin sett en film som saknar allt vad logik är. Länge sedan jag såg något så ologiskt i alla fall. Karaktärerna handlar på de mest korkade sätt man kan tänka sig och de som retar upp sig på slasherfilmernas karaktärer kan redan nu leta vidare efter något bättre filmalternativ för kvällen. Karaktärernas handlande är så groteskt irriterande att bara det gör att man till slut inte klarar att acceptera historien. Sedan saknar filmen den där riktiga intensiteten som jag hade önskat mig, i synnerhet sett till filmens anmärkningsvärt korta speltid. Sedan håller inte skådespelet för fem öre, det övertygare inte alls helt enkelt. Filmen börjar som en lovande skräckis men ebbar snabbt ut i en relativt slätstruken thrillerformad variant. Kort och gott; en helkorkad film vars tittare inte bör ha några krav på logik om den skall uppskattas.