Fighting Justice

Eddie Dodd är en advokat som på 1960-talet var högt respekterad för sin kamp för mänskliga rättigheter, men som numera är en bitter cyniker som lever på att försvara knarklangare och andra småförbrytare. Dodds känsla för rättvisa väcks till liv när en idealistisk ung advokat ber honom att ta upp ett 8 år gammalt mordfall. Det hela rör sig om en livstidsfånge som sitter i Sing-Sing-fängelset för ett mord som begåtts under ett ungdomsgängs invigningsritual. Dodds enträgna jakt på sanningen tar honom genom en tuff labyrint med anklagelser, rasistiskt våld och korrupta poliser. Men är han beredd att offra sitt liv i kampen för sina ideal?

Originaltitel True Believer
Alternativ titel Dodd - en rättvisans man
Regissör Joseph Ruben
Manus Wesley Strick
Genre Drama, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare James Woods, Robert Downey Jr, Margaret Colin, Yuji Okumoto, Kurtwood Smith, Tom Bower, Luis Guzmán, Miguel Fernandes, Charles Hallahan, Suly Diaz, Misan Kim, John Snyder, Graham Beckel

2020-08-27
Lite rättegångsdrama och lite thriller. Det är sent 80-tal och det är New York. Nog sagt.
AddeColciago
2011-08-16
Ett standardverk i genren rättegångsdrama. Det mest uppseendeväckande är James Woods enastående närvaro, som nästan överskuggas av hans märkliga hästsvansfrisyr. Dessutom gillar jag att man bränt lite extra pengar på att få spela Jimi Hendrix och The Doors, egentligen helt utan anledning.
FilmGuden
2010-04-10
Inget direkt bortom det ordinära. Men sevärt Rättegångsdrama. Mycket tack vare Kurtwood Smith, och framförallt superbe James Woods. Som till en början känndes som en helklyschig cyniker, men vars karaktär utvecklas.

2010-04-10
Får trean för att det är en helt okej film men mest för James Woods storslagna och helt magnifika frisyr.
jonbo
2008-09-26
James Woods frisyr är bland det mest magnifika jag sett.
riverpoet
2007-07-18
Stark 2:a. Sent 80-tall kan kännas så jävla mossigt.
LasseKongo74
2007-04-02
Känns rätt gammal och börjar trevande men blir bättre efter ett tag. Godkänd.
djonipony
2007-03-31
sådär. gillar filmrättegångar men detta e en bit ifrån juryn o primal fear.
mjölk
2007-03-20
underhållande är rätt ord, för det finns inte en vändning man blir överraskad av. spännande är det då inte, men skoj däremot.
Bomkia
2007-01-20