Fiender

Två olika varelser, en människa och en ödlevarelse, störtar, efter en strid, med sina rymdfarkoster på en planet. De var fiender och ville bara döda varandra, men nu måste de samarbeta för att överleva planetens alla faror.

Originaltitel Enemy Mine, Enemy Mine - Geliebter Feind, Enemigo mío, Inimigo Meu
Regissör Wolfgang Petersen
Manus Edward Khmara, Barry Longyear
Genre Drama, Action, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Dennis Quaid, Louis Gossett Jr, Brion James, Richard Marcus, Carolyn McCormick, Bumper Robinson, Jim Mapp, Lance Kerwin, Scott Kraft, Lou Michaels, Andy Geer, Henry Stolow, Herb Andress, Mandy Hausenberger, Emily Woods, Barry Stokes, Colin Gilder

2019-12-07
Jävlars vilken kufisk film. Detta är verkligen inte något för alla. Och inte för mig hell" -för den delen. Man ledsnar snabbt, allt är så cheezy/dråpligt. Skoj ändå se Quaid som neandetalare efter halvtid/..
2018-03-08
Går att se men inte mycket mera!!
Robkiller
2016-03-27
Sci-fi med samarbete och vänskap över gränser. Har potential och fungerar väl rätt ok... men den är alldeles för seg i uppbyggnadsfasen och när den väl tar fart så blir det inte nå mycket bättre. Bygger på en bok och det märks. Känns som om budskapet som förmedlas skulle fungera mycket bättre i det formatet.
Ima_Tree
2014-06-26
Udda. Rätt B och ful. Ändå kan jag inte låta bli att gilla den tillräckligt för att ge en extra charmpoäng. Rejält understrukna dödsscener som blir en märklig kontrast till den annars lite smetigt sentimentala tonen. Så pass att jag var tvungen att spola tillbaka för att se om jag såg rätt.
Noseman2005
2014-05-26
Jag hinner precis köpa hela grejen när andra halvan sätter in och förstör alltihopa. Överlag håller det trots mitt missnöje en hög kvalitet och det landar på en stark trea. 6/10
2013-05-03
Den var vid första anblick väldigt fånig och det var lätt att tro att den skulle fortsätta i samma spår. Men storyn blev riktigt bra och på något sätt köpte jag hela konceptet. Oväntat stilig och fantasifull scenografi samt en rejält stark sista halvtimma. Rek till alla som gillar sci-fi, speciellt från 80-talet
Count_Duckula
2012-12-10
Svag under hela första halvan, men sen händer något. Det sviktar rätt häftigt mellan "hoppla!"- och "suck!"-ögonblicken, men någonstans blir man engagerad och frågetecknena försvinner lika snabbt som de uppstår. Slutet berör. OBS! Undvik om du inte gillar sci-fi.
gruso
2012-02-15
Såg den här som barn så det var lite nostalgi att se om den. Väldigt välgjord men var lite väl barnslig i framtoningen trots en del rätt råa scener.
GinNTonic
2011-12-11
Riktigt bra sci-firulle! Kan verkligen inte förstå varför jag aldrig hört talas om denna. Kanske höjs den av mina väldigt låga förväntningar, men den var underhållande rakt igenom. Roliga aliens, snygga masker, fantasifulla miljöer, oväntade vändningar och några härligt brutala actionscener. Ny favorit!
Halofreak92swe
2010-10-27
Väldigt annorlunda på ett bra sätt och Quaid är riktigt bra i rollen! Stark 3!