3.6

Fiendeland

En julafton under första världskriget försöker några tyska, franska och skotska soldater sluta fred. De bestämmer sig för att begrava sina döda och spela fotboll.

Originaltitel Joyeux Noël
Alternativ titel En dag utan krig, Happy Christmas, Merry Christmas
Regissör Christian Carion
Manus Christian Carion
Genre Drama, Romantik, Krig, 2000-tal
Skådespelare Michel Serrault, Gary Lewis, Guillaume Canet, Benno Fürmann, Daniel Brühl, Dany Boon, Friedemann Thiele, Johannes Richard Voelkel, Frank Witter, Diane Kruger

Asmorod
2018-12-16
Otroligt fin film.
Dream
2016-12-21
Delvis baserat på verkliga händelser, men självklart inte helt sann då filmen är gjord efter olika postade brev som soldaterna skickade till sina nära och kära, sen lämnades vissa av breven till röda korset och på så sätt har man tagit vissa delar från olika berättelser samt sedan skrivit ihop de bästa delarna för att få ihop denna film. Normalt sätt har nog dem flesta svårt för den här typen av försköning av historien, fast här går det att förlåta. En proffsigt gjord julsaga som mycket väl kan bli en framtida klassiker.
labi
2014-01-06
Viktigt att Carion tog tag i de här berättelserna och gjorde en film, även om den känns lite väl mellanmjölk. Den svenska titeln är fullständigt obegriplig.
92axha10
2013-12-02
En blivande julklassiker. Fantastisk saga med verkliga händelser i underlaget.
JimCarrey
2013-01-30
Känns lite som att tonen ligger olyckligt nånstans mellan komedi och drama, det går liksom inte att ta det på allvar. Känns fånig. Fånig av typen "det här var en händelse som var fin för att...". Historieförfalskning kan vara okej, men i det här fallet känns det inte riktigt som att det behövs. En historisk tilldragelse som förtjänar något så otroligt mycket bättre :(
Sznax
2013-01-09
En helt okej film rakt igenom. Ingenting är dåligt och ingenting är särskilt speciellt. Betyg 5.1
Djason
2013-01-06
Bland det bästa i filmväg från 1:a världskriget jag sett. Filmen får väl inte riktigt med råheten med skyttegravskriget men skildrar fint medmänskligeheten under jul då de firar ihop.
Grillo
2012-12-27
Väldigt välgjord men det här är ju en historia man känner till. En sån här historia som i filmens värld hade avslutat kriget men som i verkligheten inte hade någon omedelbar effekt. De historiska felaktigheterna har jag visst överseende med, men piken mot kyrkan har jag förstått var rätt så onödig...
Sandman
2012-12-17
Den perfekta julfilmen och en väldigt bra film över huvud taget. Visst är den väldigt sentimental, men för mig fungerar det.
2011-10-07
En alltid lika vacker historia, men en ganska beige film. (7-/15)